PENULISAN JURNAL ILMIAH BAGI GURU-GURU SLTA DI KABUPATEN PINRANG DAN KETERKAITANNYA DENGAN PROFESI KEPENDIDIKAN

munira hasyim

Abstract


The training activities writing scientific papers for teachers in Pinrang this as a
manifestation of the Tri Dharma College faculty dedication to community work. The goal is
that teachers capable and skilled in writing scientific papers and publish scientific papers in
journals of repute such national. Kegatan was conducted within two days with the first day of
activities kompisisi material explanation and technique of writing scientific papers. The
second day editing and submission of articles to scientific journals of national repute.
The method will digunakana in the training of scientific writings in the form of
lectures, simulations, and demonstrations in the form of performance work, so that what is
being implemented in the training will produce texts of scientific articles can be published in
scientific journals national and international repute.
Thus, the problems faced by our target partner resolves itself. Teachers initially
hopeless as it can not take care of the promotion, through the training, they can be staged
works to submit the manuscript of their scientific articles in journals intended. By him it is
expected that teachers remain motivated to carry out their duties and functions as the nation
qualified educators.
Keywords: Scientific Journal, Teacher, Professional, Training, Motivation


References


Bahdin, Nur Tanjung dan Ardial. (2005).

Pedoman Penulisan Karya Ilmiah

(Proposal, Skripsi, dan Tesis) Dan

Mempersiapkan Diri Menjadi

Penulis Artikel. Jakarta: Prenada

Media.

Depdiknas Dirjen Dikdasmen Direktorat

Tenaga Kependidikan. (2001).

Pedoman Penyusunan Karya Tulis

Ilmiah di Bidang Pendidiakn dan

Angka Kredit Pengembangan Profesi

Guru. Jakarta: 2001.

Haryanto. (2006). Rambu-rambu dan Kiat

Menulis Artikel Ilmiah dalam Upaya

Penerbitan Berkala Ilmiah

Terakreditasi. Disampaikan dalam

Lokakarya Penerbitan Majalah

Ilmiah di Jurusan Administrasi

Pendidikan Fakultas Ilmu

Pendidikan UNY.

Harun. (2001). Pengertian dan Kriteria

Karya Ilmiah. Dalam Harun, dkk.

(Eds.), Pembudayaan Penulisan

Karya Ilmiah (hlm. 13-14).

Surakarta: Universitas

Muhammadiyah Surakarta.

Juknis Pelaksanaan Angka Kredit Bagi

Jabatan Guru, dikutip dari

Kepmendikbud No.02/O/1995: 44-

Oemar Hamalik. (2003). Manajemen

Bahasa Pengorganisasian Karangan

Pragmatik dalam Bahasa Indonesia

untuk Mahasiswa dan Praktisi

Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka

Utama.

SK MENPAN No.26/MENPAN/1989

tentang angka kredit bagi jabatan

guru

Suryana. (2005). Bahasa Indonesia Untuk

Penulisan Karya Ilmiah. Makalah

Disampaikan Dalam Kegiatan

Pelatihan Penulisan Bahan Kuliah

(Buku Pegangan Kuliah), Jurusan

AP FIP UNY, 16-20 Mei 2005.

Suyanto. (2007). Makalah disampaikan

dalam seminar KTI untuk guru di

DIY (11 Januari 2009).

Suyanto. (2003). Teknik Penulisan Artikel

Ilmiah. Makalah disampaikan dalam

Lokakarya Penulisan Jurnal

Penelitian Humaniora di Lembaga

Penelitian Universitas Negeri

Yogyakarta, 23 Oktober 2003.

Tatang, M. Amirin. (2006). Menulis Karya

Ilmiah (Artikel). Makalah Pelatihan

Penulisan Karya Ilmiah Bagi Guruguru

se-Indonesia. Yogyakarta, 2-3

November.

UU nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem

Pendidikan Nasional. Yogyakarta:

Pustaka

Pelajar

Nasin El-Kabumain. Teknik Menulis

Laporan Penelitian Karya Ilmiah.

http://www.tedcbandung.com/tedc20

/pdf/mjld0208.pdf, diakses

tanggal 22 Februari 2011.

Undang-Undang Republik Indonesia No.

Tahun 2005 tentang Guru dan

Dosen.

Wina Sanjaya. 2010. Penelitian Tindakan

Kelas. Jakarta: Kencana.

Yunita T. Winarto, dkk. 2007. Karya Tulis

Ilmiah Sosial: Menyiapkan, Menulis

dan Mencermatinya. Jakarta:

Yayasan Obor Indonesia.




DOI: http://dx.doi.org/10.34050/jib.v4i2%20Desember.2352

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




P-ISSN: 2354-7294
E-ISSN: 2621-5101