PENGENALAN PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS GAME DI SDN 14 BONTO-BONTO KABUPATEN PANGKEP

Authors

  • Intan Sari Areni Universitas Hasanuddin http://orcid.org/0000-0002-6248-3656
  • Indrabayu Amirullah Universitas Hasanuddin
  • Zaenab Muslimin Universitas Hasanuddin
  • Elyas Palantei Universitas Hasanuddin
  • Ais Prayogi Universitas Hasanuddin
  • Anugrayani Bustamin Universitas Hasanuddin

Keywords:

Interactive game, chemistry elements, role playing game, socialization, public service

Abstract

An Introduction of Game-Based Interactive Learning at SDN 14 Bonto-Bonto, Kabupaten Pangkep

Abstract. Community service was be carried out at SDN 14 Bonto-Bonto, Kab. Pangkep to provide new insights for students regarding learning methods and materials using interactive game as an educational medium for Natural Sciences subjects. This educational game is a type of Role Playing Game (RPG) that will encourage players actively digging up information to enrich knowledge while playing a game that has has complex storytelling elements and role-playing arts that making the player feels like being the character they play in the game. As a part of development in learning medium, this game is expected to add insights to teachers and students at SDN 14 Bonto-Bonto, Pangkep. In the learning process in schools, the material delivered by the teacher is limited, because students only memorize the names of elements in an inefficient manner or just memorize the sequence of elements from the periodic table. The purpose of this service is to socialize game-based interactive learning methods and conduct training related educational games about the Periodic System of Chemical Elements. In addition, this community service is also a venue for disseminating the results of research conducted by lecturers and students at the Hasanuddin University, Department of Electrical Engineering and Department of Informatics, Engineering Faculty UNHAS regarding the application of interactive learning media.

Keywords: Interactive game, chemistry elements, role playing game, socialization, public service

Abstrak. Pengabdian masyarakat yang akan dilakukan di SDN 14 Bonto-Bonto, Kab. Pangkep ini bertujuan untuk  memberikan wawasan baru bagi siswa terkait metode dan materi pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran game interaktif sebagai media edukasi untuk mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Game edukasi ini merupakan jenis game RPG (Role Playing Game) yang akan yang akan membimbing pemain secara aktif menggali informasi untuk memperkaya pengetahuan saat bermain yang memiliki unsur-unsur penceritaan yang kompleks serta seni peran yang membuat seseorang merasa seperti menjadi tokoh yang diperankannya dalam game tersebut. Pada proses pembelajaran di sekolah-sekolah, materi yang disampaikan oleh pengajar menjadi terbatas, karena pelajar hanya menghafal nama-nama unsur dengan cara yang tidak efisien atau hanya sekedar menghafal urutan unsur dari tabel periodik. Tujuan dari pengabdian ini adalah untuk mensosialisasikan metode pembelajaran interaktif berbasis game dan melakukan pelatihan terkait Game edukasi Sistem Periodik Unsur. Game edukatif ini membantu menyampaikan informasi tentang unsur-unsur kimia dengan menggabungkan Objek 2D dan Game edukasi berbasis windows. Sebagai bagian dari pengembangan media pembelajaran, maka diharapkan dapat menambah wawasan bagi para guru dan murid di SDN 14 Bonto-Bonto, Kabupaten Pangkep. Selain itu, pengabdian masyarakat ini juga sebagai ajang sosialisasi hasil-hasil penelitian dosen dan mahasiswa pada Departemen Teknik Elektro dan Departemen Informatika, Fakultas Teknik UNHAS terkait aplikasi media pembelajaran interaktif.

Kata Kunci: Game interaktif, senyawa kimia, role playing game, sosialisasi, pengabdian masyarakat

Author Biographies

Intan Sari Areni, Universitas Hasanuddin

Departemen Teknik Elektro

Indrabayu Amirullah, Universitas Hasanuddin

Departemen Informatika UNHAS

Zaenab Muslimin, Universitas Hasanuddin

Departemen Teknik Elektro

Elyas Palantei, Universitas Hasanuddin

Departemen Teknik Elektro

Ais Prayogi, Universitas Hasanuddin

Departemen Informatika

Anugrayani Bustamin, Universitas Hasanuddin

Departemen Informatika

References

Abbas. (2017). Peningkatan Keterampilan Bercakap Bahasa Inggris TK/TPA di Kabupaten Takalar. Panrita Abdi Jurnal, 1(1), 40-46.

Ariy (n.d.). 2017. Data Sekolah Kabupaten Pangkep. Diakses di http://www.umm.ac.id/id/pages/sulawesi-selatan/data-sma-dan-smk-kab-pangkajenekepulauan.html. 20 November 2018.

Idris, (2018) Konsep Pendidikan|Independent Awareness. Diakses di https://nie07independent.wordpress.com/konsep-pendidikan. 20 November 2018.

Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan. (2018). Pemerintah Kabupaten Pangkep. Diakses di https://id. http://pangkepkab.go.id/.19 November 2018.

Kudsiah, H., Rahim, S.W., Rifa'i, M.A., Arwan. (2018). Demplot Pengembangan Budidaya Kepiting Cangkang Lunak di Desa Salemba, Kecamatan Ujung Loi, Kabupaten Bulukumba Sulawesi Selatan. Panrita Abdi Jurnal, 2(2), 151-164.

Rifa'i, M.A., Muzdalifah, Kudsiah, H. (2018) Pengembangan Usaha Produk Intelektual Kampus: Anemon Laut Ornamen. Panrita Abdi Jurnal, 2(1), 40-47.

Downloads

Published

2019-10-31

How to Cite

Areni, I. S., Amirullah, I., Muslimin, Z., Palantei, E., Prayogi, A., & Bustamin, A. (2019). PENGENALAN PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS GAME DI SDN 14 BONTO-BONTO KABUPATEN PANGKEP. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(2), 177–183. Retrieved from http://journal.unhas.ac.id/index.php/panritaabdi/article/view/6551

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.