PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI ONLINE DALAM KECEPATAN PELAYANAN DAN PENGAMANAN PADA BANK BCA MAKASSAR (SEBUAH STUDI KOMUNIKASI ORGANISASI)

Authors

  • Ory Andriyani Ilmu Komunikasi Fisip Unhas
  • Hafied Cangara Ilmu Komunikasi Fisip Unhas

DOI:

https://doi.org/10.31947/kjik.v3i1.571

Keywords:

information technology, online service, security, BCA

Abstract

Abstract Toward the era of globalization, information and communication technology systems are increasingly required the company, particularly in improving the good of the flow of information, speed of service and data security in the banking world. The aims of this study are (1) to analyze the effectiveness of the using of online communication technologies in the service system and security at BCA Makassar, (2) analyze the constraints in the use of online communication technologies in Makassar BCA. This type of survey is a descriptive qualitative research (Qualitative Descriptive). Qualitative descriptive aims to outline the benefits of using online communication technologies in Makassar BCA bank in the speed of service and security aspects of an organization's data .The results showed that the using of technology to process online information services and security products and services at the Main Branch of the Bank of Makassar is very efficient. Online information technology encourage branches to be more focused on delivering solutions to its customers . The effort is part of a change in the BCA approach initially focus on products to be more focus on the customer (customer oriented), using a data storage center on a large scale. In addition, research also shows that the security threat posed by the use of online information technology systems. Normally, this threat is addressed to the user that in fact weak in terms of tech awareness. Some of the threats that often arise, among others; burglary atm card, typo -site or website forgings, key - logger is a virus or trojan hidden and duty to record every key typed user input keyboard, and the man in the middle attack . AbstrakMenyongsong era globalisasi dewasa ini, sistem teknologi Informasi dan komunikasi semakin dibutuhkan perusahaan, khususnya dalam meningkatkan kesehatan aliran informasi, kecepatan pelayanan dan keamanan data dalam dunia perbankan.Tujuan penelitian ini adalah (1) menganalisis efektivitas penggunaan teknologi komunikasi online dalam sistem pelayanan dan keamanan pada Bank BCA Makassar, (2) menganalisis kendala-kendala dalam penggunaan teknologi komunikasi online pada Bank BCA Makassar.Tipe penelitian ini adalah penelitian survey bersifat deskriptif kualitatif (Descriptive Qualitative).Deskriptif kualitatif bertujuan untuk menguraikan manfaat penggunaan teknologi komunikasi online pada bank BCA Makassar dalam aspek kecepatan pelayanan dan keamanan data organisasi.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan teknologi informasi online pada proses pelayanan produk dan jasa serta pengamanan pada BCA Cabang Utama Makassar sangat efisien. Teknologi informasi online mendorong kantor cabang untuk dapat lebih fokus dalam memberikan solusi kepada para nasabah. Upaya tersebut merupakan bagian dari perubahan pendekatan BCA yang semula fokus pada produk menjadi lebih fokus pada nasabah (customer oriented), dengan memanfaatkan pusat penyimpanan data dalam skala besar.Selain itu penelitian juga menunjukkan ancaman keamanan yang dapat ditimbulkan oleh penggunaan sistem teknologi informasi online.Biasanya, ancaman ini ditujukan kepada pihak pengguna yang notabene lemah dari sisi kesadaran berteknologi. Beberapa ancaman yang sering muncul, antara lain; pembobolan kartu atm, typo-site atau website forging, key-logger adalah virus atau trojan yang tersembunyi dan bertugas merekam setiap input ketikan tombol user keyboard, dan man in the middle attack. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernard, C.I. (1938). The Functions of the Executive (edisi hari jadi yang ke 30). Cambridge, Mass.;Harvard University Press. Buchanan, D.A.(1986). "Using the Technology".dalam Information Technology Revolution, Tom Forester, ed. Cambridge, Mass.; MIT Press.

Fulk, J., Schmitz, J., & Steinfield, C. (1990).

A social influence model of technology use. In J. Fulk & C. Steinfield (Ed.), Organizations and communication technology, Newbury Park, CA: Sage. Griffin, EM, (2000). Communication Theory, Publisher McGraw-Hill Humanities Social Sciences and Languages, New York. Hiltz, Star R., and Murray Turoff. (1993). The network nation: Human communication via computer (2nd edn). Cambridge, MA:MIT Press.

Lawley, Lane, Elizabeth. (1994). The sociology of culture in computer-mediated communication: An initial exploration, In Library & Information Science, New York. Moleong, J. Lexy. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remadja Rosdakarya. Bandung.

Nadya, Abrar. (2003). PerpektifTeknologi

Informasi dan Komunikasi. Andi Yogyakarta. Yogyakarta.

Sproull, Lee, and Sara C. Kiesler. (1991) Connections. New ways of working in the networked organization. Cambridge, MA: MIT Press.

Susanto, A.B. (1997). Budaya Perusahaan: Manajemen dan Persaingan Bisnis 1 Jakarta: Elex Media Komputindo.

Downloads

Published

2016-06-24

Issue

Section

Articles