Inovasi Pelayanan Perizinan dalam Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) pada Kantor Pelayanan Terpadu Satu Pintu di Kota Makassar

Authors

  • Dewi Puspita Sari Hasanuddin University
  • Nurlinah Nurlinah Hasanuddin University
  • Andi Lukman Irwan Hasanuddin University

DOI:

https://doi.org/10.31947/jgov.v6i2.1269

Keywords:

PAD, Services, licensing, good governance

Abstract

Abstract: This journal describes a model of innovation licensing services in order to increase local revenue (PAD) in the neighborhood of Makassar city government get the spotlight of various parties, es­pecially from the aspect of service performance in increasing revenue. based on the view that the study aims to describe and analyze forms of innovation services in unit licensing services, factors that support and obstacling the implementation of service innovation, permitting an ac­countable, transparent, effective and efficient way to increase revenue in the department of li­censing services, and investments in the government city of makassar and as an indicator of good governance.Keywords: PAD, Services, licensing, good governance.Abstrak: Jurnal ini menjelaskan tentang model inovasi pelayanan perizinan dalam rangka peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) di lingkungan pemerintah Kota Makassar mendapatkan sorotan dari berbagai   pihak   terutama   dari   aspek kinerja pelayanan dalam peningkatan pendapatan asli daerah. Berdasarkan pandangan tersebut maka penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis   bentuk inovasi pelayanan dinUnit  Pelayanan  Perizinan,  faktor- faktor yang  mendukung  dan menghambat pelaksanaan inovasi pelayanan, model ino­vasi pelayanan prerizinan  yang akuntabel, transparan, efektif dan efisien untuk meningkatkan PAD di Dinas Pelayanan Perizinan dan Penanaman Modal Pemerintah Kota Makassar dan se­bagai salah satu indikator tata kelola pemerintahan yang baik (good governance).Kata kunci: PAD, Pelayanan, perizinan, good governance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dwiyanto, Agus. (2006). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Dwiyanto, Agus. (2010). Manajemen Pelayanan Publik: Peduli, Inklusif, dan Kolaboratif. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.

Denhardt, Denhardt. 2003. The New Public Service: Serving, Not Steering. New York: M.E. Sharpe.

Gasperz, Vincent. (1997). Indonesia Manajemen Kualitas: Penerapan konsep-Konsep Kualitas Dalam Manajemen Bisnis Total, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hartley, Jean, (2005). Innovation in Governance and Public Services: Past and Present. CIPFA. Public Money and Management, Vol 25 No. 1 pp 27-34.

(2005). E.Government In Action, Ragam Kasus Implementasi Sukses di Berbagai Belahan Dunia. Yogyakarta: Andi.

Eko, Indrajit, R. (2002). Electronic Government, Strategi Pembangunan dan Pengembangan Sistem Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Digital. Yogyakarta: Andi.

Halvorsen, Thomas. (2005). On The Differences between Public and Private Sector innovation. Oslo: Publin Report

Lukman, Sampara. (2000). Manajemen Kualitas Pelayanan. Jakarta: STIA LAN Press,

Moleong, Lexy, J. (2008). Metodelogi Penelitian Kualitatif, Remaja Rosdakarya, Bandung.

Prasojo, Eko. (2004). Peran Kepemimpinan Dalam Program Inovasi Daerah, Jembara.

Rina M.M. (2012). Inovasi Pelayanan Publik UPTD Terminal Purabaya Bungurasih, Surabaya.

Ratminto dan A.S.Winarsi, (2005). Manajemen Pelayanan: Pengembanga Model Kon-septual, Penerapan Citizens Charter dan Standar Pelayanan Minimal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

UNDP (United Nation Development Program). (2007). Human Development Report 2001. New York: Oxford University Press.

Downloads

Published

2017-01-04

Issue

Section

Articles