PENGARUH KUALITAS PRODUK BENIH BUNCIS A.S. TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN CV A.S. DI KECAMATAN KARANGPLOSO KABUPATEN MALANG

Bernadetta Devara Ridwan, Jabal Tarik Ibrahim, Ary Bakhtiar

Abstract


Abstract

Competition between companies is increasingly stringent in providing high levels of satisfaction to consumers, demanding that business people identify problems related to customer loyalty. Customer loyalty is the willingness of the company's customers to use products or services in a long period of time and cause purchases on the same brand. If the loyal attitude of the customer occurs longer, then the profit obtained by the company from the customer will be more and more. The purpose of this study is to identify the influence of the quality of beans on the loyalty of CV. AS. The respondents of this study were A.S. brand beans bean customers. The number of respondents is as many as 50 farmers located in Karangploso District, Malang Regency. The type of data used is primary data. Data analysis method used is path analysis. The results of this study indicate that the quality of AS bean seeds has an effect on customer loyalty with a loading factor of 0.442. In product quality variables from the 8 indicators that have the highest loading factor, the seeds are not susceptible to disease.

Abstrak

Persaingan antar perusahaan semakin ketat dalam memberikan tingkat kepuasan yang tinggi kepada konsumen, menuntut agar pelaku bisnis mengidentifikasi masalah yang berkaitan dengan loyalitas pelanggan. Loyalitas pelanggan adalah kemauan pelanggan perusahaan untuk menggunakan produk atau layanan dalam jangka waktu yang lama dan menyebabkan pembelian pada merek yang sama. Jika sikap loyal pelanggan terjadi lebih lama, maka laba yang diperoleh perusahaan dari pelanggan akan semakin banyak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi pengaruh kualitas biji terhadap loyalitas CV. SEBAGAI. Responden dari penelitian ini adalah A.S. kacang merek pelanggan. Jumlah responden adalah sebanyak 50 petani yang berlokasi di Kecamatan Karangploso, Kabupaten Malang. Jenis data yang digunakan adalah data primer. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis jalur. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kualitas biji AS berpengaruh terhadap loyalitas pelanggan dengan faktor pemuatan 0,442. Dalam variabel kualitas produk dari 8 indikator yang memiliki faktor pemuatan tertinggi, benih tidak rentan terhadap penyakit.

Keywords:   Bean Seed, Path Analysis Influence


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Ayu, I. G., & Sari, W. (2017). Pengaruh Green Marketing dan Packaging Pada Konsumen Starbuck Coffe Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana , Bali-Indonesia, 6(7), Hal : 3820–3849.

Haryono, N., Octavia, R., Studi, P., Industri, T., Teknik, F., & Bandung, U. N. (2014). Loyalitas Konsumen. Indept, 4(1), Hal : 20–27.

Josh. (2016). Aura Seed Indonesia mewarnai pembenihan Nasional. Retrieved from http://www.auraseed.id/aura-seed-indonesia-mewarnai-pembenihan-nasional/

Rihana, S., Heddy, Y. B. S., & Maghfoer, M. D. (2013). Pada Berbagai Dosis Pupuk Kotoran Kambing dan Konsentrasi Zat Pengatur Tumbuh Dekamon Growth and Yield Of Common Bean ( Phaseolus vulgaris L .) On Various Goad Manure Dosage And Concentration Of Plant Growth Regulators Dekamon. Jual Produksi Tanaman, 1(4), Hal : 369–377.

Sunardi, Ibrahim, J. T., & Tain, A. (2016). Analysis The Effect Of Marketing Mix in Purchasing Decision Of Growing Up Milk ( GUM ) On Three Socio-Economic Classes In Malang, XVI(2), Hal : 87–96.

Tjiptono. (2008). Pemasaran Strategik. (D. Prabantini, Ed.). Yogyakarta: C.V ANDI.




DOI: http://dx.doi.org/10.20956/jsep.v15i2.6389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Indexed By:

    

 Tools: