PENERAPAN MEDIA GAME EDUKASI (KARTU SERU) PADA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTS DARUSSALIHIN BERRU
Abstract
This research is motivated by the Kartu Seru learning media which has never been applied in Arabic language learning at Mts Darusshalihin Berru. The purpose of this study was to determine the effect of the application of educational game media (Kartu Seru) in improving vocabulary skills of Arabic language learning at MTs Darusshalihin Berru. This research approach is a quantitative approach with experimental research type. This research design used one group pretest-posttest design. The population in this study were all students of Madrasah Tsanawiyyah Darusshalihin Berru class VIII consisting of class VIII A, VIII B, and VIII C. Sampling using random sampling technique and resulted in class VIII A as the experimental class and class VIII B as the control class. The type of instrument used is a pretest and posttest question of student learning outcomes totaling 30 questions with 10 matching questions with 20 multiple choice questions. The results showed that the experimental class experienced an increase in mastery of Arabic vocabulary (mufradat) with a higher percentage value than the control class. This is evidenced by the average value of class VIII B (control class) of 57.8% (pre-test) and 50.8% (post-test). The average value of class VIII A (experimental class) in percentage units is 63.4% (pre-test) and 92.2% (post-test). These results show that the application of educational games (Kartu Seru) in Arabic language learning has an influence on student learning outcome and is effective to be used to achieve Arabic language learning objectives.
Keyword : influence, educational game media kartu seru.
References
Agussalim, A., Zuhriah, Z., & Yuliana, Y. (2023). EFEKTIFITAS PENGGUNAAN MEDIA VISUAL (GRAFIS) DALAM PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB BAGI SANTRIWATI PONDOK PESANTREN IMMIM PUTRI PANGKEP . Jurnal Sarjana Ilmu Budaya, 3(2), 71-80. Retrieved from https://journal.unhas.ac.id/index.php/jsbsk/article/view/26951
Adam, S., Msi, M., & Taufik Syastra, M. (2015). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi siswa kelas X SMA Ananda Batam. Computer Based Information System Journal, 3(2).
Arif, M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab. A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 9(1), 1-15.
Arifah, S. N., Fernando, Y., & Rusliyawati, R. (2022). Upaya Meningkatkan Citra Diri Melalui Game Edukasi Pengembang Kepribadian Berbasis Mobile. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 3(3), 295-315.
Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Journal Al-Manar, 5(2).
Dina Indriana. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. Jogjakarta Diva Press.
Hairi, Z. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia (Unsur Serapan) Bahasa Digital Komputer dalam Upaya Melestarikan Bahasa Ibu di Kampus STMIK Mataram. Jurnalistrendi: Jurnal Linguistik, Sastra dan Pendidikan, 3(2), 251-259.
Hamzah, A. A., Agussalim, A., & Baso, Y. S. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Komputer Terhadap Kemampuan Penggunaan Dhamir Bahasa Arab. Nady Al-Adab: Jurnal Bahasa Arab, 15(2), 1-9.
Istiqlal, A. (2018). Manfaat media pembelajaran dalam proses belajar dan mengajar mahasiswa di perguruan tinggi. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 3(2), 139-144.
Kania, M. D., Muhammad, S., Lutfianti, A., Hendra, F., Bahasa, P., & Kebudayaan, D. (2019). Penggunaan Media Sosial Dalam Pembelajaran Kemahiran Membaca Bahasa Arab (Mahasiswa Prodi Bahasa dan Kebudayaan Arab, Universitas Al Azhar Indonesia) الاجخ الخىاصل وسائل من الاسخفادة العسبيت اءة اللس اث مهاز حعلم في ماعي )ؤلاهدوهيسيا ألاشهس بجامعت ،زلافتها و العسبيت اللغت كسم (طالب.
Latuconsina, S. N. (2018). Efektivitas Permainan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Arabi : Journal of Arabic Studies, 3(2), 145.
Lubis, H. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Dasar Sosiologi melalui Media Pembelajaran Teka Teki Silang Sosiologi. Hermeneutika: Jurnal Hermeneutika, 4(2), 37-46.
Masnani, S. W. (2016). Penerapan Metode Kolaboratif dalam Pembelajaran Tahqiq An-Nusus di Jurusan Sastra Asia Barat Fakultas Sastra Unhas. Nady Al-Adab: Jurnal Bahasa Arab, 13(1), 51-60.
Masnani, S. W. (2019). Pakem Suatu Cara Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Mahasiswa. Inspiratif Pendidikan, 8(2), 281-291.
Simatupang H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke-21. Pustaka Media Guru.
Tanjung, H. S. (2019). Penerapan Model Realistic Mathematic Education (RME) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xi Sman 3 Darul Makmur Kabupaten Nagan Raya. Maju, 6(1).
Yusnita, A., Rangan, A. Y., & Setiawan, F. (2016). Membangun Game Fun Animal Puzzle Menggunakan Algoritma Shuffle Random. Sebatik, 15(1), 1-6.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All right reserved. The articles inthis journal are under copyright of journal Sarjana and the author of the article. No part of the articles may be reproduced without permission of the journal management