PELATIHAN ENGLISH CONVERSATION DAN SOFT SKILL ADVANCED LEVEL

Authors

  • Naely Muchtar POLITEKNIK NEGERI UJUNG PANDANG http://orcid.org/0000-0003-4209-3973
  • Gusri Emiyati Ali Politeknik Negeri Ujung Pandang, Makassar.
  • Alimin Politeknik Negeri Ujung Pandang, Makassar.
  • Shanty Halim Politeknik Negeri Ujung Pandang, Makassar.

DOI:

https://doi.org/10.20956/pa.v5i4.10707

Keywords:

English conversation, soft skills, the orphanage

Abstract

The target of the community service program is low-income children of Al-Muslimun orphanage. Due to their economical problems, they have limited time to learn English and to communicate in school. Therefore, a support system is required to improve the students’ communication skills in English for their better future. The aims of the programs are to train English conversation and soft skills advanced level. The methods used in these activities are discussion, simulation, and pair or group-work. Training activities were held four times and each activity covered one hour of theory and one hour of practice. After the training, monitoring was held to evaluate the progress of the children in communicating. The result of this program is the significant improvement of children in soft skills and English conversation at an advanced level. The output of the target is the children’s ability to communicate effectively in advanced level in English Conversation and soft skills proved by training certificate. --- Mitra Program Kemitraan Masyarakat (PKM) adalah anak asuh Panti Asuhan Al-Muslimun yang merupakan kelompok masyarakat yang kurang mampu dari segi ekonomi. Oleh karena itu, mereka memiliki keterbatasan waktu dalam mempelajari bahasa Inggris dan berkomunikasi di sekolah. Dengan demikian, sebuah dukungan dari sistem pendidikan mutlak ada untuk mengembangkan kemampuan berbahasa Inggris untuk masa depan anak asuh. Tujuan Kegiatan ini memberikan pelatihan percakapan bahasa Inggris dan soft skill tingkat lanjutan kepada anak asuh. Metode yang digunakan dalam kegiatan ini adalah diskusi, simulasi, dan kerja berpasangan atau kelompok. Kegiatan pelatihan diadakan sebanyak empat kali dan setiap kegiatan mencakup satu jam teori dan satu jam praktek. Setelah kegiatan pelatihan berakhir, monitoring dilaksanakan untuk mengevaluasi kemajuan dan perkembangan anak asuh dalam berkomunikasi. Hasil dari kegiatan PKM adalah meningkatnya kemampuan anak asuh untuk berkomunikasi dengan efektif dalam percakapan bahasa Inggris dan soft skill tingkat lanjut sesuai dengan materi yang telah diberikan oleh tim PKM. Luaran dari penelitian ini adalah modul pelatihan dan sertifikat yang telah diberikan kepada anak asuh sebagai bukti telah mengikuti pelatihan.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Naely Muchtar, POLITEKNIK NEGERI UJUNG PANDANG

Electrical Engineering Department

References

Chatuvedi, A., et al. 2011. Communicative Approach to Soft & Hard Skills. Journal VSRD-International of Bussiness & Management Research Vol 1 (1), 2011. Retrieved from http://www.visualsoftindia.com/journal. html

Kaipa. P., & Milus. T. 2005. Soft Skills are Smart Skills. Retrieved from http://kaipagroup.com/article/soft skills .pdf

Klause, P. 2011. The Hard Truth about Soft Skills. Retrieved from http://www.peggyklos.com

Muchtar, N., Alimin., & Mastang.. 2019. PKM Pelatihan English Conversation dan Soft Skill Intermediate Level bagi Anak Asuh Panti Asuhan Al Muslimun. Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat. UPPM. PNUP.ISBN 978-602-60766-6-3

Rani, E.M.S. 2010. Need and Importance of Soft Skills in Student. Vol,-II 3 Januari-Juni

Yates, L. 2005. Fact Sheet Generic Skills. AMEP Research Centre. Retrieved from http://www.ameprc.mq.edu.au/docs/fact_sheets/04TeachingIssuesforWeb.pdf.

Downloads

Published

2021-08-08

How to Cite

Muchtar, N., Ali, G. E. ., Alimin, & Halim, S. (2021). PELATIHAN ENGLISH CONVERSATION DAN SOFT SKILL ADVANCED LEVEL. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(4), 500-508. https://doi.org/10.20956/pa.v5i4.10707