PELATIHAN PLATFORM DESAIN GRAFIS CANVA BAGI GURU MAN 1 PALEMBANG DI ERA DIGITALISASI MEDIA
Keywords:
Canva, digital media, learning media, teacherAbstract
Changes in learning patterns at MAN 1 Palembang using a limited face-to-face system make the learning media less effective. The learning media used are still based on hardfiles, so they are less practical and flexible than digital-based learning media. Based on this, the chemistry education study program service team provided service in the form of the Canva platform for digitizing learning media. Canva assists teachers in designing and creating learning media according to the characteristics and circumstances of students. The purpose of this community service is that teachers can design digital media for learning with the Canva platform. The method used in this service is the active participation of the participants. This activity consists of 5 stages: preparation, design, presentation, work practice, and evaluation. The results of the activity showed an increase of more than 50% during pre and post-service activities. Service activities show success, with teachers gaining knowledge and skills in designing the Canva platform for digital media that will be used in learning. --- Perubahan pola belajar di MAN 1 palembang yang memakai sistem tatap muka terbatas membuat media belajar yang digunakan kurang efektif. Media belajar yang digunakan masih berbasis pada hardfile sehingga tidak sepraktis dan flexibel dibandingkan media pembelajaran yang berbasis digital. Berdasarkan hal tersebut tim pengabdian prodi pendidikan kimia memberikan pengabdian berupa platform canva untuk digitalisasi media pembelajaran. Canva membantu guru dalam mendesain dan membuat media pembelajaran yang sesuai dengan karakteristik dan keadaan siswa. Tujuan dari pengabdian kepada masyarakat ini adalah guru dapat mendesain media digital untuk pembelajaran dengan platform canva. Metode yang dipakai dalam pengabdian ini adalah partisipasi aktif peserta. Kegiatan ini terdiri atas 5 tahap kegiatan : persiapan, perancangan, pemaparan, praktek kerja, dan evaluasi. Hasil kegiatan menunjukkan peningkatan yang lebih dari 50% pada saat pra dan pasca kegiatan pengabdian. Kegiatan pengabdian menunjukkan keberhasilan dengan guru memperoleh pengetahuan dan memiliki keterampilan dalam desain platform canva untuk media digital yang akan digunakan dalam pembelajaran.
References
Chairunnisa, K., & Sundi, V. H. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Dalam Pembuatan Poster Pada Siwa Kelas X Sman 8 TANGSEL. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.
Deford, K. R., Curtis, C. D., Hill, S. B., & Johnson, H. A. (2017). Technology Canva : a Practical , Accessible Graphic. Marketing Libraries Journal, 1, 26–29.
Donchev, D. (2017). Canva - Amazing and Simple Graphic Design Perangkat lunak. Https://Fortunelords.Com/Canva/. https://fortunelords.com/canva/
Hadi, M. S., Izzah, L., & Paulia, Q. (2021). Teaching writing through Canva appication to enchance students’ writing performance. JOLLT Journal of Languages and Language Teaching, 9(2), 228–235. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jollt/article/view/3533/2565
Haling, A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. UNM Press.
Mila, N., Naila, A., Azisah, Q., & Arisah, N. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Canva Sebagai. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian 2021, “Penelitian Dan Pengabdian Inovatif Pada Masa Pandemi Covid-19", 181–188.
Musfiqon. (2015). Media & Sumber Pembelajaran. Prestasi Pustakaraya.
Muthiadin, C., Aziz, I. R., Hajrah, H., & Alir, R. F. (2020). Edukasi dan Pelatihan Desain Infografis COVID-19 bagi Siswa dan Guru SMAN 10 Makassar. Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 2(3), 153–162. https://doi.org/10.36312/sasambo.v2i3.313
Nurdin, A. E. (n.d.). PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BATIK BERBASIS APLIKASI CANVA Design of Batik Learning Media Based on Canva Application. 1–12.
Palupi, M., & Tamela, E. (2022). Pelatihan Google Workspace for Education melalui Pembelajaran Berbasis Proyek bagi Guru SMP Google Workspace for Education Training for Junior High School Teachers using Project-based Learning. 6(3), 492–503.
Pratiwi, D., Santoso, G. B., Mardianto, I., Sediyono, A., & Rochman, A. (2020). Pengelolaan Pengelolaan Konten Web Menggunakan Wordpress, Canva dan Photoshop untuk Guru-Guru Wilayah Jakarta. Abdihaz: Jurnal Ilmiah Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 11. https://doi.org/10.32663/abdihaz.v2i1.1093
Rahmasari, E. A., & Yogananti, A. F. (2021). Kajian Usability Aplikasi Canva (Studi Kasus Pengguna Mahasiswa Desain). ANDHARUPA: Jurnal Desain Komunikasi Visual & Multimedia, 7(01), 165–178. https://doi.org/10.33633/andharupa.v7i01.4292.
Smaldino, S. E. (2015). Instructional technology and media for learning. Pearson Education.
Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills, Enhanced Edition: Learning for Life in Our Times. www.josseybass.com.
Wicaksana, E. J., Atmadja, P., & Asmira, Y. (2020). Pengembangan Poster Kesehatan Reproduksi Berbasis Pendidikan Karakter Menggunakan Canva pada Usia Remaja Sekolah di SMA. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(2), 160. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i2.215.
Yundayani, A., Susilawati, & Chairunnisa. (2019). Investigating the effect of Canva on students’ writing skills. Journal of English Education, 7(2), 169–176. https://doi.org/10.25134/erjee.v7i2.1800.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pandu Jati Laksono, Indah Wigati, Ravensky Yurianty Pratiwi, Resti Tri Astuti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.