DIVERSIFIKASI PRODUK KAIN ECOPRINT UNTUK PENGEMBANGAN BISNIS KOPERASI DESA SEBAGAI KETAHANAN BISNIS PASCA COVID 19
DOI:
https://doi.org/10.20956/pa.v9i2.25425Abstract
This community service program aims to enhance the economic scale of the Harum Manis Cooperative, which is part of the village cooperative business development initiative. The program, carried out in cooperatives based on KUB (Joint Business Groups), will introduce new products in the form of ecoprint fabrics, which are innovative creations inspired by the environmentally friendly practices of cooperative members. Ecoprint fabrics also represent a business alternative that has been widely developed by home industries and MSMEs to capture the fashion market. Following the COVID-19 pandemic, many people have transitioned from being employees to becoming entrepreneurs. This program serves as a follow-up to the UMY community empowerment initiative conducted at the Harum Manis Cooperative several years ago, which remains a UMY-supported group to this day. The program will be implemented in three stages: training in making and producing ecoprint fabrics, as well as organizational and business management. The methods used include discussions and practical training, along with business and marketing sessions. The steps include observations by the community service team in partner villages, preparation of community service proposals, workshops and mentoring, monitoring, and final reporting. The outcomes of this program include ready-to-sell ecoprint fabric products, improved business management skills, and standardized products meeting broader community preferences. This program has positively impacted the Harum Manis Cooperative and its members by fostering the development of marketable products and enhancing organizational management. --- Program pengabdian ini bertujuan untuk menambah economies of scale dari Koperasi Harum manis yang merupakan bagian dari pengembangan usaha koperasi desa. Program yang dilakukan di koperasi yang berbasis KUB ini akan menambah produk berupa kain ecoprint yang merupakan inovasi dari kreativitas anggota koperasi yang ramah lingkungan. Kain ecoprint juga merupakan alternatif bisnis yang banyak dikembangkan oleh home industri dan UMKM dalam menjaring pasar fashion. Terlebih lagi pasca pandemic Covid 19, banyak masyarakat yang beralih profesi atau merubah profesinya yang dulunya pegawai menjadi seorang entrepreneur. Program ini sebagai tindaklanjut program pemberdayaan masyarakat UMY yang telah dilakukan di Koperasi Harum Manis beberapa tahun yang lalu dan sampai sekarang masih menjadi kelompok binaan dari UMY. Program ini akan dilakukan melalui 3 tahapan yaitu pelatihan membuat kain ecoprint, memproduksi kain ecoprint dan pelatihan manajemen organisasi berupa pelatihan bisnis. Metode yang digunakan adalah diskusi dan pelatihan praktis, pelatihan bisnis dan pemasaran. Adapun Langkah-langkah yang ditempuh melalui observasi tim pengabdian ke desa mitra, penyusunan proposal pengabdian, workshop dan pendampingan, monitoring dan laporan akhir. Hasil pengabdian dalam program ini yakni terciptanya produk kain ecoprint yang siap dijual, kompetensi pengelolaan organisasi bisnis dan standardisasi produk sesuai dengan selera masyarakat luas. Pengabdian ini telah memberi dampak positif bagi koperasi Harum Manis beserta anggotanya dalam mengembangkan produk yang dijual dan pengelolaan organisasi.
References
Adella Halim, D., Kurniawan, A., Agung, F. H., Angelina, S., Jodhinata, C., Winata, S., Frenstan, Wijovi, F., & Agatha, C. M. (2020). Understanding of Young People About COVID-19 During Early Outbreak in Indonesia. Asia Pacific Journal of Public Health, 32(6–7), 363–365.
https://doi.org/10.1177/1010539520940933
Amoako-Gyampah, K., Meredith, J., & Loyd, K. W. (2018). Using a Social Capital Lens to Identify the Mechanisms of Top Management Commitment: A Case Study of a Technology Project. Project Management Journal, 49(1), 79–95.
https://doi.org/10.1177/875697281804900106
Aryani, Y. A., Rahmawati, I. P., Gantyowati, E., Setiawan, D., & Arifin, T. (2022). Pemberdayaan Masyarakat Desa Pokak Kabupaten Klaten dengan Batik Ecoprint. BUDIMAS : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1–5.
https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29040/budimas.v4i2.4611
Ayu, A., Tresyanto, C. A., Devina, V., & Sungkono, C. G. (2024). Pengembangan Pengemasan Produk Sebagai Strategi Pemasaran Mie Ayam Bakar 99 Semolowaru , Surabaya Product Packaging Development as a Marketing Surabaya. Panrita Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(2), 304–314.
https://doi.org/https://doi.org/10.20956/pa.v8i2.23645
Azliyanti, E., Jadmiko, P., & Utami, W. (2019). Peran Pemediasi Efikasi Diri Kreatif Pada Hubungan Antara Persepsi Terhadap Kepemimpinan Transformasional Pada Kreativitas Karyawan. RELEVANCE : Journal of Management and Business, 2(2), 287–301.
https://doi.org/10.22515/relevance.v2i2.1913
Diwanti, D. P., & Pertiwi, N. I. (2022). The Effect of Training on the Utilization of Herbal Plants and Entrepreneurial Motivation Towards Improving Community Economic Welfare. Journal of Business and Behavioural Entrepreneurship, 6(1), 97–113.
https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JOBBE.006.1.09
Hayati, S. R., Amelia, S., & Putri, M. (2020). Inovasi Produk Dan Kemasan Pada Kecamatan Gamping Kabupaten Sleman. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 87–100. http://ejournal.iainsurakarta.ac.id/index.php/transformatif/article/view/2985
Kalimah, S., & Zakiy, M. (2021). Analisis Kinerja , Profesionalisme dan Kompetensi Karyawan Lembaga Filantropi di Era Wabah COVID 19. Prosiding UMY Grace, 429–438.
Khasanah, M. (2020). Peranan Media Sosial Sebagai Agen Sosialisasi Halal dalam Membangun Kesadaran Halal: Studi Netnografi. Al-Tijary, 5(2), 139–157.
https://doi.org/10.21093/at.v5i2.2116
Khilmiyah, A., & Surwanti, A. (2021). Pemberdayaan Ekonomi Aktivis Aisyiyah Melalui Pelatihan Ecoprint Ramah Lingkungan. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat, 823–829.
https://doi.org/10.18196/ppm.34.301
Mansir, F. (2022). Pemulihan dan Pendampingan Kegiatan Masyarakat Berbasis Teknologi Informasi Pasca Kenaikan Angka Covid-19 di Desa Dlaban, Kulonprogo, DIY. To Maega : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(3), 491.
https://doi.org/10.35914/tomaega.v5i3.1210
Mansir, F., & Majid, M. N. (2021). Pemberdayaan Umkm Dalam Mengoptimalkan Sosial Media Dalam Menghadapi Adaptasi Kebiasaan Baru Di Balecatur Sleman DIY. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat ITK (PIKAT), 2(1), 21–28.
https://doi.org/10.35718/pikat.v2i1.334
Mihalopoulos, C., Chatterton, M. Lou, Engel, L., Le, L. K. D., & Lee, Y. Y. (2020). Whither economic evaluation in the case of COVID-19: What can the field of mental health economics contribute within the Australian context? Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 54(12), 1157–1161.
https://doi.org/10.1177/0004867420963724
Novriansa, A., Muthia, F., Wahyudi, T., & Diterima, N. (2024). Pelatihan Etika Bisnis dan Pembukuan Sederhana Pada Kelompok Pengrajin Songket di Desa Muara Penimbung Ulu, Ogan Ilir Business Ethics and Simple Bookkeeping Training for Songket Craftsmen in Muara. Panrita Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(1), 37–46.
https://doi.org/https://doi.org/10.20956/pa.v8i1.23625
Olszak, C. M. (2015). Business intelligence and analytics in organizations. Studies in Computational Intelligence, 579(March), 89–109.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-11328-9_6
Purnomo, H., Sairin, S., Samidjo, G. S., & Widodo, A. S. (2022). Bantu Pengembangan Desa Bersama Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat ( PKBM ) di Desa Grinting. Bangun Desa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–8.
Saptutyningsih, E., & Wardani, D. T. K. (2019). Pemanfaatan Bahan Alami Untuk Pengembangan Produk Ecoprint Di Dukuh Iv Cerme, Panjatan, Kabupaten Kulonprogo. Warta LPM, 21(2), 18–26.
https://doi.org/10.23917/warta.v21i2.6761
Suwarsi, A. A., Restuning Hayati, S., Amelia Manggala Putri, S., & Muhammadiyah Yogyakarta, U. (2022). Pemberdayaan Industri Rumahan Ceriping Gethuk untuk Meningkatkan Kuantitas Produksi dan Kemasan Produk (Packaging). JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 795–802.
https://doi.org/https://doi.org/10.21067/jpm.v7i1.5390
Wahdini, F. F., & Zakiy, M. (2022). The Role of Telecommuting in Improving the Performance of Sharia Bank Employees with Leader Control as a Moderating Variable. Jurnal Manajemen Universitas Bung Hatta, 17(2), 118–127.
https://doi.org/10.37301/jmubh.v17i2.20834
Widyaningrum, R., Safitri, R. A., Ramadhani, K., Suryani, D., & Syarief, F. (2020). Complementary Feeding Practices During COVID-19 Outbreak in Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia, and Its Related Factor. Asia-Pacific Journal of Public Health, 19.
https://doi.org/10.1177/1010539520976518
Zakiy, M., & Rozikan. (2020). Establishment of KUB as Alternative to Economic Independence of Pedak Society, Srandakan, Bantul. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 4(2), 187–201.
https://doi.org/10.21009/JPMM.004.2.03
Zakiy, M., Wardana, L. K., & Vebrynda, R. (2020). Pendirian koperasi Kelompok Usaha Bersama (KUB) dusun Kasihan RT6 Tamantirto Kabupaten Bantul D.I.Yogyakarta. Ethos: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 8(2), 145–153.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Zakiy, Sitti Nurhidayanti Ishak, Fathur Rochman, Ardian Samsuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.