DIGITAL MARKETING UNTUK PEMULIHAN UMKM PARIWISATA PADA MASA POST- PANDEMI COVID-19 DI DESA CELUK, SUKAWATI, GIANYAR
Keywords:
Digital marketing, social media, silver-craftAbstract
The weak economic recovery of the silver craft business community in Celuk Village, Sukawati Gianyar raises many questions in the post-COVID-19 pandemic period. While many tourism areas in Bali have begun to recover from the crisis, the silver craft tourism industry in this village is still in decline. Based on initial analysis and field observations, it was found that silver business actors in this area still do not utilize social media to promote their products. This community service activity was carried out to provide management education in the form of digital marketing counseling for tourism MSMEs in this area. This activity was carried out in Celuk Village, Sukawati Gianyar using the method of outreach or social media outreach to the community involved in the silver craft business. The implementation of this activity ran smoothly so that the final goal could be achieved. This activity can help business actors to create their own Linktree that suits their business needs. This activity also produces digital marketing strategies through the conception of marketing content with a wider target market. This also provides an understanding for business actors to be able to make good use of social media to boost sales and improve their economy in the post-COVID-19 pandemic period. --- Lemahnya pemulihan ekonomi masyarakat pelaku usaha kerajinan perak di Desa Celuk, Sukawati Gianyar memberikan banyak pertanyaan pada masa pasca pandemi COVID-19. Di saat banyak daerah pariwisata di Bali sudah mulai pulih dari krisis, daerah industri wisata kerajinan perak di desa ini masih terpuruk. Berdasarkan analisis awal serta observasi lapangan, ditemukan bahwa para pelaku usaha perak di kawasan ini masih belum memanfaatkan media sosial untuk mempromosikan produknya. Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini dilaksanakan untuk memberikan edukasi pengelolaan berupa penyuluhan digital marketing untuk UMKM pariwisata di kawasan ini. Kegiatan ini dilaksanakan di Desa Celuk, Sukawati Gianyar dengan metode penyuluhan atau sosialisasi media sosial kepada masyarakat pelaku bisnis kerajinan perak. Pelaksanaan kegiatan ini berjalan dengan lancar sehingga tujuan akhir dapat tercapai. Hasil kegiatan pengabdian ini adalah pelaku usaha mampu menciptakan sendiri Linktree yang sesuai dengan kebutuhan usaha mereka. Kegiatan ini juga menghasilkan strategi marketing digital melalui konsepsi konten-konten marketing dengan target pasar yang lebih luas. Hal ini juga memberikan pemahaman kepada para pelaku usaha untuk dapat memanfaatkan media sosial dengan baik untuk mendongkrak penjualan dan meningkatkan perekonomian mereka pada masa pasca pandemi COVID-19.
References
Anah, L., Sugi, L., Ningsih, R., Laili, C. N., & Hasyim, U. (2023). Transformasi Bisnis Digital UMKM Jamur Tiram Sebagai Solusi Pemulihan Usaha Pasca Pandemic Covid-19. 3(2), 271–276.
Hossain, M. R., Akhter, F., & Sultana, M. M. (2022). SMEs in Covid-19 Crisis and Combating Strategies: A Systematic Literature Review (SLR) and A Case from Emerging Economy. Operations Research Perspectives, 9(November 2021), 100222. https://doi.org/10.1016/j.orp.2022.100222
Kabote, F., Mamimine, P. W., & Muranda, Z. (2017). Domestic tourism for sustainable development in developing countries. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 6(2), 1–12.
Kurniawan, I. K. B., & Utama, M. S. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Ukm Perak Di Desa Celuk Kabupaten Gianyar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 7(12), 2609–2638.
Luli, van der D., & Kawano, N. (2020). Online tourist reviews and accidental conveyors of memories of the atomic bomb. Journal of Tourism and Cultural Change, 18(5), 514–531. https://doi.org/10.1080/14766825.2019.1702048
Malinda, M., Saragih, S., Junita, I., Zaniarti, S., Kristine, F., Lisan Suwarno, H., Margaretha, Y., Maranatha, K., & Diterima, N. (2024). Penguatan UMKM di Kabupaten Toba Melalui Workshop Literasi Keuangan Strengthening MSMEs in Toba Village Through Financial Literacy Workshop (Vol. 8, Issue 2). http://journal.unhas.ac.id/index.php/panritaabdi
Maulana, A. (2019). Mapping On The Prospects Of The Domestic Tourism Market In Indonesia. Jurnal Kepariwisataan Indonesia, 13(1), 1–15.
Nasution, A. K. P. (2020). Integrasi Media Sosial Dalam Pembelajaran Generasi Z. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 13(1), 80–86. https://doi.org/10.24036/tip.v13i1.277
Setkute, J., & Dibb, S. (2022). “Old boys’’ club”: Barriers to digital marketing in small B2B firms.” Industrial Marketing Management, 102(January 2021), 266–279. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.01.022
Shadrina, R. N., & Sulistyanto, Y. (2022). Analisis Pengaruh Content Marketing, Influencer, Dan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi pada Pengguna Instagram dan Tiktok di Kota Magelang). Diponegoro Journal of Management, 11(1), 1–11.
Utami, L. W. S. (2021). Penggunaan Google Form Dalam Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik Di Masa Pandemi C0vid-19. Teaching : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 1(3). https://doi.org/10.51878/teaching.v1i3.453
Watajdid, N. I., Lathifah, A., Andini, D. S., & Fitroh. (2021). Systematic Literature Review : Peran Media Sosial Terhadap Perkembangan Digital Marketing. Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, XX(3), 241–257.
Yasa, N. N. K., Adnyani, I. G. A. D., & Rahmayanti, P. L. D. (2020). The influence of social media usage on the perceived business value and its impact on business performance of silver craft smes in celuk village, Gianyar-Bali. Academy of Strategic Management Journal, 19(1), 1–10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ni Kadek Winda Yanti, Jessica Ikhwan, Ni Putu Intan Permatasari, Putu Ayu Titha Paramita Pika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.