ROBOT PENGGERAK DUA RODA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN ROBOTIK BAGI SISWA DI PONDOK PESANTREN IMMIM MAKASSAR
DOI:
https://doi.org/10.20956/pa.v5i2.8974Keywords:
Two wheels robot, Arduino, microcontroller, robotic computationAbstract
Abstract. Student creativity and innovation are created through continuous learning processes and good environmental interactions accompanied by efforts to achieve a better. The role of the educator is an important part to enhance the creation and innovation, especially related to the technology-based automation. This activity aims to provide automation training for teachers and students for the development of creativity in the field of computing and robot automation. The training material consists of 60% practice and 40% theory, using a two-wheeled robot module, a microcontroller, and Arduino applications were applied. The trainees were divided into four groups accompanied by the trained team as a mentor for each group. The training was conducted at the campus of Pesantren IMMIM Putra Islamic Boarding School along two full days. The participants were students and a coach accompanying them. The results of the training activities were evaluated showing the participants were able to understand the basics of automation technology using two-wheeled robotic media.
Abstrakt. Daya kreasi dan inovasi pelajar tercipta melalui proses belajar berterusan dan interaksi lingkungan yang baik disertai upaya pencapaian yang lebih baik. Edukasi masyarakat pelajar dan pendidik menjadi bagian penting untuk mengejar ketertinggalan dalam kreasi dan inovasi khususnya terkait teknologi berbasis robotic dan otomasi. Kegiatan pengabdian ini bertujuan memberikan pelatihan robotic dan otomasi kepada Pembina kegiatan ekstrakurikuler dan santri-santri untuk mengembangkan kreatifitas bidang pengetahun otomasi dan robot. Pelatihan menggabungkan teori dan praktek. Materi pelatihan terdiri atas 60% praktek dan 40% teori, menggunakan modul robot dua roda, mikrokontroller, dan aplikasi Arduino. Peserta pelatihan dibagi dalam empat kelompok didampingi oleh masing-masing satu orang mahasiswa anggota Tim pengabdian sebagai mentor dalam setiap kelompok. Pelatihan dilakukan di Pondok Pesantrin IMMIM Putra selama dua hari penuh dengan peserta santri-santri dan Pembina ekstrakurikuler. Hasil kegiatan pelatihan dievaluasi menunjukkan santri dan Pembina ekstrakurikuler memahami teknologi otomasi dasar menggunakan media robot penggerak dua roda.
References
Kudsiah, H., Tresnati, J., & Ali, S. A. (2018). IbM Kelompok Usaha Bandeng Segar Tanpa Duri di Kabupaten Pangkep Sulawesi Selatan. Panrita Abdi Jurnal, 2(1), 55-63.
Rahimuddin. (2018). Pelatihan Dasar Mikrokontroller Arduino, Teori dan Praktek. Makassar.
Rahimuddin, Rivai, H., Hasan, H., Agung, Arzaq, M., & AlQadri, N. (2019). Robot Penggerak Dua Roda Sebagai Media Pembelajaran Robotik bagi Siswa SMA 05 Barru. TEPAT, 2(2), 120-128.
Roberts, M. M. (2009). A Complete Beginners Guide to Arduino. NA: Mc Roberts.
Santos, R. (2013). 18+ Random Nerd Tutorial Projects, RandomNerdsTutorial.com.
Santoso, H. (2015). Panduan Praktis Arduino untuk Pemula. Trenggalek: www.elangsakti.com.
Wahab, A.W., La Nafie, N., Ramang, M., Raya, I., & Hala, Y. (2019). Pelatihan Pengukuran Emisi Gas Karbon Monoksida (CO) dan Nitrogen Oksida (NOx) Pada Kendaraan Bermotor Di SMA Negeri 2 Bone. Jurnal Panrita Abdi, 3(2), 125-132.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian pada Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.