PENINGKATAN PENGETAHUAN DAN KEMAMPUAN ORANGTUA DALAM MENANAMKAN NILAI TAUHID PADA ANAK USIA DINI

Authors

Keywords:

Knowledge and ability, tauhid value, early childhood

Abstract

Abstract: The low level of parental knowledge regarding the value of monotheism in early childhood especially in introducing the Prophet Muhammad, the family of the Prophet Muhammad, and the companions of the Prophet Muhammad resulted in the low ability of parents to carry out family religious functions in the South Tangerang area. Based on this, the purpose of this community service activity is to increase the knowledge and ability of parents to instill tauhid values ​​in introducing the Prophet Muhammad, the family of the Prophet Muhammad, and the companions of the Prophet Muhammad. The solutions provided were in the form of training with a series of activities on knowledge transfer, workshops, and simulations of the story of the Prophet Muhammad, the family of the Prophet Muhammad, and friends of the Prophet Muhammad to the children. The results of the activity indicate that there was an increase in knowledge which amounts to 62.12%. While the ability of parents to instill tauhid values ​​seen from the ability of parents to convey stories to children also increased, which amounted to 77.27%.

 

 

 

 

 

 

Abstrak:Rendahnya pengetahuan orangtua mengenai nilai tauhid pada anak usia dini terutama dalam mengenalkan Rasulullah SAW, keluarga Rasulullah SAW, dan sahabat Rasulullah SAW mengakibatkan rendahnya kemampuan orangtua dalam melaksanakan fungsi keagamaan keluarga di wilayah Tangerang Selatan. Berdasarkan hal tersebut, tujuan dilakukannya kegiatan pengabdian masyarakat ini adalah meningkatkan pengetahuan serta kemampuan orangtua untuk menanamkan nilai tauhid dalam mengenalkan Rasulullah SAW, keluarga Rasulullah SAW, dan sahabat Rasulullah SAW. Solusi yang diberikan berupa pelatihan dengan rangkaian kegiatan transfer knowledge, workshop, dan simulasi penyampaian kisah Rasulullah SAW, keluarga Rasulullah SAW, dan sahabat Rasulullah SAW kepada anak. Hasil kegiatan menunjukkan bahwa terjadi peningkatan pengetahuan sebesar 51.33%. Sementara kemampuan orangtua dalam menanamkan nilai tauhid yang dilihat dari kemampuan orangtua menyampaikan kisah-kisah kepada anak juga mengalami peningkatan, yaitu sebesar 77.27%.

 

Author Biography

Rohita, University of Al Azhar Indonesia

Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini

References

Peraturan Pemerintah RI Nomor 21 Tahun 1994 tentang Penyelenggaraan Pembangunan Keluarga Sejahtera.

Rohita, & Maulida, R. (2018). Pelaksanaan Fungsi Keagamaan Keluarga dalam Menanamkan Nilai Islami pada Anak. Jurnal VISI PTK-PNF.Vol. 13 No. 2 tahun 2018.Hal.75-82.

Sunartiningsih. (2015). Menghidupkan 8 Fungsi Keluarga Menuju Keluarga Sejahtera. Yogya.bkkbn.go.id/_layouts/mobile/dispform.aspx?List=8c526a76-8b88-44fe-8f81-2085df5b7dc7&view.

Suwaid, N.H., & Muhammad, A. (2014). Prophetic Parenting. Yogyakarta: Pro-U Media

‘Ulwan, A.N. (2012). Pendidikan Anak dalam Islam. Solo: Penerbit Insan Kamil.

Downloads

Published

2021-05-03