Main Article Content

Abstract

Hand washing has proven to be the most important step in avoiding disease and preventing the spread of germs to others. School-age children are a critical age group because at that age a child is vulnerable to health problems. As time goes by, comic media can also be used in health education. This study aims to determine differences in knowledge, attitudes, and actions of elementary school students towards CTPS before and after education with comic media. This research is a quantitative research that uses a quasi experimental design with the design of the Nonequivalent Control Group. The population in this study were the fourth and fifth grade students in 216 Tetebassi Elementary School, Talluborongna 110 Elementary School, 117 Rorre Elementary School, 107 Rante Lemo Elementary School, North Makale District, 541 students with 134 sample. Purposive sampling technique for determining samples. Measuring tool for this research is questionnaire. The results of this study found that there were differences in CTPS before and after intervention in the intervention group and the control group with knowledge (p=0.004), attitudes (p=0.043) and actions (p=0.001). In this study there are differences in knowledge of CTPS before and after intervention in the intervention group and the control group in students in Makale Utara Subdistrict, Tana Toraja District. For the next researcher, to conduct an educational media trial before being used on the target of school children.

Keywords

Education of CTPS comic media knowledge

Article Details

How to Cite
Yosinta, Y., Suriah, S., & Rachmat, M. (2020). Edukasi Kesehatan Tentang Cuci Tangan Pakai Sabun (CTPS) dengan Media Komik pada Siswa SD di Kabupaten Tana Toraja. Hasanuddin Journal of Public Health, 1(2), 101–109. https://doi.org/10.30597/hjph.v1i2.10254

References

  1. Hamida, K, Zulaekah, S, Mutalazimah. Penyuluhan Gizi dengan Media Komik untuk Meningkatkan Pengetahuan Tentang Keamanan Makanan Jajanan. Jurnal Kesehatan Masyarakat. 2012;8(1):67-73.
  2. Kemenkes RI. Riskesdas Tahun 2013. Jakarta: Kementerian Kesehatan RI; 2013.
  3. Solehati, Susilawati, Lukman. Pengaruh Edukasi terhadap Pengetahuan dan Skill Guru serta Personal Hygiene Siswa SD. Jurnal Ilmiah Kesmas. 2015;11(1):135-143.
  4. Reza, F, Marsito, Saraswati, R. Efektifitas Penyuluhan Kesehatan oleh Peer Group dan Tenaga Kesehatan tentang Perilaku Hidup Bersih Sehat (PHBS) Cuci Tangan Bersih. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan. 2012;8(1):1-6.
  5. Hidayati, N. Penggunaan Permainan ”Ular Tangga Anak Sehat” Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Pengetahuan Cuci Tangan Pakai Sabun Siswa SD Negeri di Kutoarjo Purworejo. Jurnal Kesehatan Lingkungan. 2014;6(2):80-86.
  6. Purnamawati, H. Pengaruh Model Pembelajaran Koperatif Tipe Teams Gamames Tournament (TGT) dengan Media Kartu dan Ular Tangga Ditinjau dari Kemampuan Analisis Siswa terhadap Prestasi Belajar Siswa pada Materi Pokok Reaksi Redoks Kelas X Semester 2 SMA Muhammadiyah 1 Karanganyar Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK). 2014;3(4):100-108.
  7. Darma, P, Waluyo, J, Pujiastuti. Pengaruh Pembelajaran Biologi Melalui Metode Permainan dengan Media Kartu Putar Kwartet terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 13 Kabupaten Jember Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal Pancaran. 2014;3(1):89-98.
  8. Maulana, D.J.H. Promosi Kesehatan Sehat. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran Jakarta; 2009.
  9. Leung, M. M, Tripicchio, G, Agaronov, A, Hou, N. Manga Comic Influences Snack Selection in Black and Hispanic New York City Youth. Journal of Nutrition Education and Behavior. 2014;46(2):142-147.
  10. George Dawson and F Castelloe. Autism. New York: Wiley and Sons; 1995.
  11. Ratnawati, T. Pemanfaatan Komik Strip Sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa Pendidikan Ekonomi UM Metro. [Skripsi]. Jakarta: Universitas Muhammadiyah Metro; 2016.
  12. Dinkes Tana Toraja. Laporan Program Pemberantasan Penyakit Menular & Tidak Menular Kabupaten Tana Toraja. Tana Toraja: Dinas Kesehatan Tana Toraja; 2017.
  13. Puskesmas Makale Utara. Laporan Program dan Pelayanan Kesehatan. Makale Utara: Puskesmas Makale Utara, Kecamatan Makale Utara, Kabupaten Tana Toraja; 2017.
  14. Haq, Zuhriyyatul. Penggunaan Komik Kesehatan Gigi dalam Meningkatkan Pengetahuan dan Kepercayaan Siswa Kelas V SDN Martopuro 01 Kecamatan Purwosari Kabupaten Pasuruan Tahun 2015. Junal Promkes. 2015;3(2):124-133.
  15. Nugroho, A. Pengaruh Media Pendidikan Gizi (Komik) terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Perubahan Berat Badan pada Anak Sekolah Dasar dengan Obesitas. Jurnal Kesehatan. Politeknik Kesehatan Tanjung karang. 2018;9(1):57-63.
  16. Azizaturrahmah, N. Perbedaan Pengetahuan antara Sebelum dan Sesudah Intervensi Penyuluhan Menggunakan Media Leaflet tentang Penyebab Dermatitis dan Pencegahannya pada Pekerjaan Proses Finising Mebel Kayu di Ciputat Tahun 2013. [Skripsi]. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatulla Jakarta; 2013.
  17. Agustina, Istiqomah, Fauzie. Penggunaan Media Kartu Putar dalam Penyuluhan untuk Meningkatkan Pengetahuan Mencuci Tangan Memakai Sabun pada Siswa SD Tegalrejo 2 Kota Yogyakarta. [Skripsi]. Yogyakarta: JKL Poltekkes Kemenkes Yogyakarta; 2016.
  18. Wahyudin. Keefektifan Pembelajaran Berbantuan Multimedia Menggunakan Metode Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Minat dan Pemahaman Siswa. [Skripsi]. Semarang: Universitas Negeri Semarang; 2010.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.