Utilization of Promotion Strategy on Purchase Intention Instagram Followers @paktani.co on Vegetable Pack Products
Main Article Content
Abstract
The presence of social media is considered to facilitate users in buying and selling products. However, not all marketers have a strategy for marketing their products on social media. This research was conducted to explore the influence of social media promotion strategies carried out by the @paktani.co instagram account because it is considered less extensive in marketing its products. Therefore, it is necessary to further investigate the effect of promotional strategies carried out by the @paktani.co instagram account to determine the purchase intention of the products offered. This research was conducted from October to December 2022, with 100 respondents determined through judgment sampling and analyzed using multiple linear regression analysis. The result of this study is that the level of interest in buying vegetable packs on the @paktani.co Instagram account is at a medium level and already at the stage of desire to buy the product. There is a positive and significant influence on the context and connection variables on the interest in buying vegetable packs partially. Meanwhile, all independent variables, namely context, communication, collaboration, and connection, have a positive and significant effect together with a contribution of 57.1% to the purchase intention of packaged vegetables on the @paktani.co Instagram account.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This works is under Creative Commons Attribution LicenseReferences
Daftar Pustaka
Farisi, S. Al, Saroh, S., & Hardati, R. N. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen pada E-Commerce Lazada. JIAGABI, 9(2), 377–385.
Ghozali, I. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 26 (10th ed.). Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Harimurti, A. C., Sadeli, A. H., Utami, H. N., & Mukti, G. W. (2016). Strategi Peningkatan Kinerja Atribut Produk Sayuran Melalui Pemasaran Online dalam Upaya Meraih Kepuasan Konsumen. Jurnal Agrosains Dan Teknologi, 1(2), 48–63.
Hidaya, N., & Esfandari, D. A. (2019). Pengaruh Promosi Media Sosial Instagram Akun @duniakulinerbdg terhadap Minat Penggunaan Sebagai Pemenuhan Kebutuhan Informasi Kuliner. E-Proceeding of Management, 6(1), 1691–1699.
Johan, Maradonald, & Mukyandi, M. R. (2022). Pengaruh Media Sosial Instagram terhadap Minat Beli Konsumen pada @basoacicuankiaa di Sepatan Tangerang. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 1–5. http://ejurnal.provisi.ac.id/index.php/JIMEB
Kemp, S. (2022). Digital 2022: Indonesia. https://datareportal.com/reports/digital-2022-indonesia
Laksmi, A. A., & Oktafani, F. (2016). Pengaruh Electronic Word of Mouth (eWOM) terhadap Minat Beli Followers Instagram pada Warunk Upnormal. Jurnal Computech & Bisnis, 10(2), 78–88. www.dailysocial.id
Listyowati, E. A., Suryantini, A., & Irham. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat dan Keputusan Konsumen Membeli Sayuran dan Buah Secara Online. Jurnal Kawistara, 10(1), 66. https://doi.org/10.22146/kawistara.41891
Mahpolah, Mahdalena, & Purnamasari, V. (2018). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Kebiasaan Mengkonsumsi Fast Food pada Remaja SMA Kartika V-1 Balikpapan. Jurnal Kedokteran Yarsi, 16(3), 1–12.
Mukarromah, U., Sasmita, M., & Rosmiati, L. (2022). Pengaruh Konten Marketing dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian dengan Dimediasi Minat Beli pada Pengguna Aplikasi Tokopedia. Jurnal Manajemen Strategis Kewirausahaan, 2(1), 73–84.
Nareswari, S. P., Yulianti, F., & Zamrudi, Z. (2018). Pengaruh Strategi Promosi Melalui Media Sosial terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus pada Akun Instagram Argadia Melati Toko Kerajinan Sulam Airguci di Banjarmasin). E-Proceeding.
Oktavia, A. R., Syafiq, A., & Setiarini, A. (2019). Faktor –Faktor yang Berhubungan dengan Konsumsi Buah-Sayur pada Remaja di Daerah Rural-Urban, Yogyakarta. Jurnal Keperawatan Raflesia, 1(1), 33–44. https://doi.org/10.33088/jkr.vlil.400
Othysalonika, Muhaimin, A. W., & Faizal, F. (2022). Pengaruh Social Media Marketing terhadap Minat dan Keputusan Pembelian Konsumen pada Usaha Makanan Sehat di Kota Malang. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 6(3), 1134. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2022.006.03.32
Sari, S. P. (2020). Hubungan Minat Beli dengan Keputusan Pembelian pada Konsumen. Psikoborneo, 8(1), 147–155.
Setiawati. (2021). Analisis Pengaruh Kebijakan Deviden terhadap Nilai Perusahaan pada Perusahaan Farmasi di BEI. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(8).
Shahnaz, N. B. F., & Wahyono. (2016). Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen di Toko Online. Management Analysis Journal, 389–399.
Sintesa, N., Indriany, Y., & Astuti, E. D. (2022). Pengaruh Promosi dan Distribusi terhadap Minat Beli Konsumen pada Restoran Cepat Saji (MC Donald, KFC dan Pizza Hut). The 1st LP3I National Conference of Vocational Business and Technology (LICOVBITECH), 11, 18–33.
Sukma, B., & Rivaldo. (2022). Pengaruh Tagline terhadap Brand Awareness pada Software Invoice Paper.id. Jurnal Pustaka Komunikasi, 5(1), 15–24.
Susenas Badan Pusat Statistika (2022). Rata-rata Konsumsi Perkapita Seminggu Menurut Kelompok Sayur-Sayuran Per Kabupaten/kota (Satuan Komoditas), 2022No Title. Badan Pusat Statistik. https://www.bps.go.id/indicator/5/2100/1/rata-rata-konsumsi-perkapita-seminggu-menurut-kelompok-sayur-sayuran-per-kabupaten-kota.html
Syafira, J. A., Ambayoen, M. A., & Kusuma, B. A. (2021). Pengaruh Instagram @pesenkopi_id terhadap Minat Beli Konsumen. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 5(3), 828–839. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2021.005.03.20
Syahbani, M. F., & Widodo, A. (2017). Food Blogger Instagram : Promotion Through Social Media. Jurnal Ecodemica, 1(1), 46–58.
Widyayanti, E. R. (2018). Pengaruh Strategi Promosi Melalui Social Media terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Kasus pada Produk Pakaian Wanita Aris Grosir di Kabupaten Bantul). Seminar Nasional & Call for Paper, 166–179.