STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA STRAWBERRY DI AGROWISATA PETIK STRAWBERRY
Main Article Content
Abstract
The application of appropriate strategies can encourage tourism development that emphasizes the tourism principle that tourism must depart from the awareness of the values of community needs as an effort to build tourism that is more beneficial to the needs, initiatives and opportunities of local communities. This study aims to: analyze the strawberry picking agro-tourism development strategy in Pandanrejo Village, Bumiaji District, Batu City, analyze the factors that support the development of picking strawberry agro-tourism in Pandanrejo Village, Bumiaji District, Batu City, analyze the factors that hinder the development of picking agro-tourism strawberry in Pandanrejo Village, Bumiaji District, Batu City. The research location in strawberry picking agro-tourism in Pandanrejo Village, Bumiaji District, Batu City, East Java. Data obtained by the method of observation, interviews and documentation. The validity of the data was tested by using triangulation technique. This study uses a SWOT analysis. The results of the analysis show that strategies that can be carried out for the development of strawberry picking agro-tourism are optimizing facilities and improving servants and promotion of picking strawberry attractions, conducting product reservation by maximizing existing land, compiling tour packages with various price levels, working with travel agents and improving resource quality. human.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This works is under Creative Commons Attribution LicenseReferences
Aji, A. A., Satria, A., & Hariono, B. (2014). Strategi pengembangan agribisnis komoditas padi dalam meningkatkan ketahanan pangan Kabupaten Jember. Jurnal Manajemen & Agribisnis, 11(1), 60-67.
Alhadi, A. F., Yulius, N. E. P., & Putri, N. E. (2019). Peluang Pengembangan Budidaya Stroberi Pada Kampung Hortikultura Binaan CSR PT Pupuk Sriwijaya Di Kelurahan 2 Ilir, Kota Palembang (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).
Antoko, S. T., Fathoni, A., & Minarsih, M. M. (2018). Perumusan Strategy Pemasaran berdasarkan Analysis SWOT Studi Kasus Pada PT. Aquafaram Nusantara Semarang. Journal of Management, 4(4).
Aridiansari, R., Nurlaelih, E. E., & Wicaksono, K. P. 2013. Pengembangan Agrowisata di Desa Wisata Tulungrejo Kota Batu Jawa Timur. Jurnal Produksi Tanaman, 3(5), 383–390.
Budiarti T, Suwarto, Muflikhati I. 2013. Pengembangan Agrowisata Berbasis Masyarakat pada Usahatani Terpadu guna Meningkatkan Kesejahteraan Petani dan Keberlanjutan Sistem Pertanian. J Ilmu Pertan Indones. 18(3):200–207.
Faqi, Yonestion, Makhdalena, dan Riadi. 2013. Pengaruh Mekanisme Good Corporate Governance terhadap Nilai Perusahaan pada BUMN yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia. Skripsi. Universitas Riau.
Freddy Rangkuti. 2014. Analisis SWOT. Jakarta : PT Gramedia Pustaka Utama.
Maryam, S., & WARIDIN, W. (2011). Pendekatan SWOT dalam pengembangan objek wisata kampoeng djowo sekatul kabupaten kendal (Doctoral dissertation, Universitas Diponegoro).
Mayasari, K. dan Ramdhan, T. 2013. Strategi Pengembangan Agrowisata Perkotaan. Buletin Pertanian Perkotaan, 3(1), 21-28.
Nila Restu Wardani. 2017. Pemberdayaan Kelompok Wanita Tani (KWT) strawberry Melalui Greenhouse Dengan Sistem Rak Berundak Di Desa Pandanrejo Kecamatan Bumiaji Kota Batu. Jakarta: Penebar Swadaya.
Palit, I. G., Talumingan, C., & Rumagit, G. A. J. 2017. Strategi Pengembangan Kawasan Agrowisata Rurukan. Jurnal Agri-Sosio Ekonomi Unsrat, 13(2), 21–34.
Pambudi, S. H., & Setyono, P. (2018). Strategi Pengembangan Agrowisata dalam Mendukung Pembangunan Pertanian-Studi Kasus di Desa Wisata Kaligono (Dewi Kano) Kecamatan Kaligesing Kabupaten Purworejo. Analisis Kebijakan Pertanian, 16(2), 159-177.
Rahmana, A. (2012). Strategi pengembangan usaha kecil menengah sektor industri pengolahan. Jurnal Teknik Industri, 13(1), 14-21.
Rai Utama, I Gusti Bagus. 2012. Agrowisata sebagai Pariwisata Alternatif di Indonesia. Denpasar.
Rangkuti, F. (1998). Analisis SWOT teknik membedah kasus bisnis. Gramedia Pustaka Utama.
Saraswati, I. A. S., Vipriyanti, N. U., & Kardi, C. (2017). Strategi Pengembangan Agrowisata Strawberry Stop Berbasis Kepuasan Pengunjung. Jurnal Agrimeta, 7(13).
Sastrayuda, G. S. 2010. Konsep Pengembangan Kawasan Agrowisata. In Hand Out Mata Kuliah Concept Resort and Leisure, Strategi Pengembangan dan Pengelolaan Resort and Leisure (pp. 1–38).
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sonatasia, D., & Arini, E. (2020). Strategi Meningkatkan Loyalitas Konsumen Makanan Khas Kota Curup Kabupaten Rejang Lebong. JURNAL MANAJEMEN MODAL INSANI DAN BISNIS (JMMIB), 1(1), 11-25.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Utama, G.B.R., & Junaedi, W.R. 2018. Agrowisata Sebagai Pariwisata Alternatif Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.
Widowati, I. (2015). Strategi Pengembangan Perusahaan Agroindustri (Studi Kasus PT Citra Rahardja Utama di Kecamatan Gamping Kabupaten Sleman). AGRARIS: Journal of Agribusiness and Rural Development Research, 1(2), 157-164.