PENINGKATAN KEWASPADAAN COVID 19 MELALUI EDUKASI DAN BERBAGI PENGALAMAN

Authors

  • Dyan Fitri Nugraha Universitas Sari Mulia
  • Tuti Alawiyah Universitas Sari Mulia, Banjarmasin

DOI:

https://doi.org/10.20956/pa.v6i2.14238

Keywords:

Education, survivor, covid-19

Abstract

The increase in covid-19 cases in the community, especially in South Kalimantan, attacks all age groups, including teenagers. The penetration of the health protocol campaign is still lacking in increasing public awareness so that they could take an active role in implementing health protocols for themselves and everyone around. Therefore, there is a need for another approach in a more flexible format for the community, especially teenagers, in sharing experiences from covid-19 survivors, as well as the need for a comprehensive understanding of the impact of covid-19 on individuals and families. The campaign must continue to be innovative and consistent. Teenagers become objects of community service due to the high intensity of internet use in social media so that they can provide positive information to their surroundings. This program aims to increase awareness of covid 19 through education and sharing experiences from covid-19 survivors in a format adapted to the character of partners. The method used is a survey of partner conditions, implementation of activities, and evaluation of activities. This activity results in a significant increase in partner knowledge regarding covid-19. --- Peningkatan kasus Covid-19 di masyarakat, terutama Kalimantan Selatan menyerang semua lini usia, termasuk remaja. Penetrasi kampanye protokol kesehatan dirasa masih kurang meningkatkan kepedulian masyarakat agar berperan aktif dalam menerapkan protokol kesehatan bagi diri dan orang sekitarnya. Oleh karena itu perlu adanya pendekatan lain dalam format yang lebih santai kepada masyarakat terutama remaja dalam berbagi pengalaman dari penyintas Covid-19, serta butuhnya pemahaman komprehensif mengenai dampak penyakit Covid-19 bagi pribadi ataupun keluarga. Kampanye harus terus dilakukan secara inovatif dan konsisten. Remaja menjadi objek pengabdian kepada masyarakat dikarenakan tingginya intensitas penggunaan internet dalam bermedia sosial, sehingga dapat memberikan informasi positif kepada sekitarnya. Tujuan dari program ini adalah meningkatkan kewaspadaan Covid-19 melalui edukasi dan berbagi pengalaman dari penyintas Covid-19 dengan format yang disesuaikan dengan karakter mitra. Metode yang digunakan adalah survei kondisi mitra, pelaksanaan kegiatan, dan evaluasi kegiatan. Hasil dari kegiatan ini adalah terjadi peningkatkan pengetahuan mitra terkait Covid-19 secara signifikan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DeVito, J. A. (2013). The Interpersonal Communication (K. Bowers (ed.); 13th ed.). Pearson Education.

Ferdinandus, E. D., & Fitriana, F. (2021). Upaya Preventif Masalah Penyalahgunaan NAFZA Pada Remaja melalui Pemberdayaan Kader Kesehatan Remaja Prevention of the Problem of Drug Abuse in Adolescents through Empowering Youth Health Cadres. Jurnal Panrita Abdi, 5(4), 569–576.

Juditha, C. (2018). Interaksi Komunikasi Hoax di Media Sosial Serta Antisipasinya. Journal Pekommas, 3(1), 31–34.

Kementerian Kesehatan RI Badan Penelitian dan Pengembangan. (2018). Hasil Utama Riset Kesehatan Dasar. Kementrian Kesehatan Republik Indonesia, 1–100. http://www.depkes.go.id/resources/download/info-terkini/hasil-riskesdas-2018.pdf

Kusumastuti, F., Astuti, S. I., Kusumastuti, F., Astuti, S. I., Astuti, Y. D., Birowo, M. A., Esti, L., Hartanti, P., Made, N., Amanda, R., & Kurnia, N. (2021). Etis bermedia digital. http://literasidigital.id/books/modul-etis-bermedia-digital/

Noval, N., Nastiti, K., Nugraha, D. F., Rahmadani, R., & Alawiyah, T. (2020). Produk Inovasi Hand Sanitizer Dari Akar Bajakah Sebagai Upaya Pencegahan Di Masa Pandemi Covid-19. Logista - Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat; Vol 4 No 2 (2020). https://doi.org/10.25077/logista.4.2.305-312.2020

Nugraha, D. F., Zulliati, Z., Tasalim, R., Noval, N., & Rahman, F. (2020). Persepsi Kebutuhan Pendidikan Komunikasi dalam Kesehatan. Dinamika Kesehatan Jurnal Kebidanan Dan Keperawatan, 10(1), 126–131. https://doi.org/10.33859/dksm.v10i1.436

Oprea, C., & Stan, A. (2012). Adolescents’ Perceptions of Online Communication. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4089–4091. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.204

Pamungkas, B., & Bakrie, U. (2021). Pembelajaran Kebijakan ( Policy Learning ) dalam Peningkatan Disiplin dan Penegakan Hukum Protokol Kesehatan di Masa PSBB : Efektivitas , Tantangan dan Adaptif Menghadapi Perubahan Pol. Jurnal Analisis, 15(February), 1–2.

Pratama, N. A., & Hidayat, D. (2020). Pengetahuan dan Perilaku Masyarakat Memaknai Social Distancing. Jurnal Digital Media & Relationship, 2(1), 1–10. http://ejurnal.ars.ac.id/index.php/jdigital

Downloads

Published

2022-06-19

How to Cite

Nugraha, D. F., & Alawiyah, T. . (2022). PENINGKATAN KEWASPADAAN COVID 19 MELALUI EDUKASI DAN BERBAGI PENGALAMAN. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(2), 392-398. https://doi.org/10.20956/pa.v6i2.14238