PEMBANGUNAN APLIKASI PEMBELAJARAN DEL-GONG KIDS CORNER APP DI DESA LUMBAN DOLOK – KECAMATAN SILAEN, KABUPATEN TOBA, SUMATERA UTARA

Authors

  • Monalisa Pasaribu Institut Teknologi Del
  • Tiurma Lumban Gaol
  • Togu Novriansyah Turnip

DOI:

https://doi.org/10.20956/pa.v6i2.14425

Keywords:

Application, English, Del-Gong Kids Corner

Abstract

Del-Gong Kids Corner App is a mobile-based app that provides English kids' stories in audio format. The community service project aims to socialize the Del-Gong app to users, especially in Desa Lumban Dolok as the target community, so the community has a better understanding of using the application for learning and communicating in English through the books available in the app. Methods used to conduct this community service project are by developing the materials and the application. The developed application is then checked for its functions and interface before being finalized and released to the public. Socialization impacts the better understanding of the community regarding the app's use for learning, including the available features. During the socialization, participants gave valuable feedback regarding the app and its functions. The feedback is then used for the improvement of the app. The output of the Del-Gong app is an alternative to learning English and to help promote the reading interest of the community, especially children. --- Aplikasi Del-Gong Kids Corner merupakan sebuah aplikasi berbasis mobile. Aplikasi ini menyediakan cerita-cerita anak dalam bahasa Inggris dalam bentuk audio. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk mensosialisasikan penggunaan aplikasi kepada masyarakat di Desa Lumban Dolok, sehingga peserta memiliki pemahaman yang baik terkait pemanfaatan aplikasi untuk pembelajaran dan peningkatan kemampuan berkomunikasi dalam bahasa Inggris melalui buku-buku cerita yang tersedia yang mudah di akses melalui aplikasi Del-Gong. Metode dalam pelaksanaan pengabdian ini adalah dengan pembuatan materi aplikasi dan pembangunan aplikasi. Setelah aplikasi dibangun, aplikasi di ujicobakan dan difinalisasi kembali sebelum disosialisasikan ke khalayak sasaran. Hasil dari pelaksanaan sosialisasi aplikasi Del-Gong adalah peningkatan pengetahuan dan pemahaman peserta terkait penggunaan aplikasi Del-Gong, termasuk fitur – fitur yang tersedia pada aplikasi. Respons dari peserta terkait aplikasi utamanya kesesuaikan dalam tampilan aplikasi dan fungsi – fungsi yang tersedia juga diperoleh sebagai hasil dari sosialisasi yang digunakan untuk penyempurnaan aplikasi. Luaran dari aplikasi ini dapat menjadi alternatif dalam pembelajaran bahasa Inggris dan membantu meningkatkan minat membaca anak-anak.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anbu, J.P. (2009). Changing Face of Libraries and Librarians: Emerging Trends in Libraries and Information Centres. New Delhi: KBD Publications

APJII. (2017). Penetrasi & Perilaku Pengguna Internet Indonesia. Diakses: https://www.apjii.or.id

Bland, J. (2019). Teaching English to young learners: more teacher education and more children’s literature. CLELE Journal, 7(2) 79-103

Carle, E. (1969). The very hungry caterpillar. World Publishing Company.

Kominfo. (2017). TEKNOLOGI Masyarakat Indonesia: Malas Baca Tapi Cerewet di Medsos. Diakses: https://www.kominfo.go.id/

Muchtar, N., Ali, G.E., Alimin., & Halim, S. (2021). Pelatihan English Conversationdan Soft Skill Advanced Level. Jurnal Panrita Abdi, 5(4), 500-508

Pattah, S. H. (2014). Literasi Informasi: Peningkatan Kompetensi Informasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmu Perpustakaan &Kearsipan Khizanah Al-Hikmah, 2(2), 117–128

Pasaribu, M., Fitriyaningsih, I., Manurung, S., Sinambela, J.M., Hutauruk, A., & Butar-butar, D.M. (2020). User Responses of The Development of Language Laboratory System, International Journal of Education, Information Technology And Others (IJEIT), 3(2), 232-238.

Rivera, J. D. H. (2012). Using a genre-based approach to promote oral communication in the Colombian English classroom. Colombian Applied Linguistic Journal, 14(2), 109-126.

Rose, D., & Martin, J. (2012). Learning to write, reading to learn: Genre, knowledge, and pedagogy in the Sydney school. Sheffield: Equinox.

Wicaksono, D., Rakhmawati, Y., & Suryandari, N. (2021). Pelatihan “Cerdas Ber Internet” Bagi Orang Tua di Desa Burneh Bangkalan. Jurnal Panrita Abdi, 5(2), 137–143.

Downloads

Published

2022-06-18

How to Cite

Pasaribu, M., Lumban Gaol, T., & Turnip, T. N. (2022). PEMBANGUNAN APLIKASI PEMBELAJARAN DEL-GONG KIDS CORNER APP DI DESA LUMBAN DOLOK – KECAMATAN SILAEN, KABUPATEN TOBA, SUMATERA UTARA. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(2), 385-391. https://doi.org/10.20956/pa.v6i2.14425