IDENTIFIKASI TUMBUH KEMBANG SISWA SEKOLAH ANAK TANGGUH BERDASARKAN PENGUKURAN BERAT DAN TINGGI BADAN

Authors

  • Rosyunita Rosyunita Universitas Mataram
  • Adelia Riezka Rahim Universitas Mataram
  • Nurmi Hasbi Universitas Mataram
  • Wayan Sulaksmana Sandhi Parwata Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.20956/pa.v8i3.32858

Keywords:

Children, nutrition, obesity, school

Abstract

Evaluation of a child's growth and development must be carried out periodically. This is to find out or detect early children's nutritional and health status. One simple way to evaluate is to measure your weight and height. They can participate by directly measuring their height and weight. The purpose of this service is to provide education to students in identifying and classifying their growth and development through height and weight measurements. The methods used in this service were socialization about periodic height and weight measurements and direct participation from students in measurements to determine their growth status categories. Through this service, the result obtained is an increase in students' knowledge about the importance of regularly measuring height and weight, from a score of 7.9 to 9.4. This increase in knowledge is expected to become a good habit or behavior for regularly measuring height and weight to avoid malnutrition or obesity in children.  ---   Evaluasi tumbuh kembang seorang anak harus dilakukan secara berkala. Hal ini untuk mengetahui atau mendeteksi sejak dini status gizi dan kesehatan anak tersebut. Salah satu cara sederhana yang dapat dilakukah adalah memberikan pembelajaran atau edukasi secara langsung kepada siswa untuk memahami kondisi tubuh mereka sendiri. Mereka dapat berpartisipasi dengan melakukan pengukuran tinggi dan penimbangan berat badan secara langsung. Adapun tujuan dari pengabdian ini adalah untuk memberikan edukasi kepada siswa dalam mengidentifikasi dan klasifikasi tumbuh kembang mereka melalui pengukuran tinggi dan berat badan. Metode yang dilakukan pada pengabdian ini berupa sosialisasi tentang pengukuran berat dan tinggi badan secara berkala, juga metode partisipasi secara langsung dari para siswa untuk melakukan pengukuran agar diketahui hasil kategori status tumbuh kembang mereka. Melalui pengabdian ini diperoleh hasil berupa peningkatan pengetahuan dari siswa tentang pentingnya melakukan pengukuran tinggi badan dan berat badan secara berkala dengan nilai 7.9 menjadi 9.4. Peningkatan pengetahuan ini diharapkan menjadi kebiasaan atau perilaku baik untuk melakukan pengukuran tinggi dan berat badan secara berkala agar terhindar dari gizi buruk atau kegemukkan pada anak.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, C. A. S. J., Moraes, M. S., de Souza, C. S., Costa, G., & Silva, D. A. S. (2021). Body composition among university female athletes of team sports. Revista Brasileira de Medicina Do Esporte, 27(2), 156–160. doi: https://doi.org/10.1590/1517-8692202127022020_0046

Hasibuan, S. N., Djer, M. M., Andarie, A. A., & Pulungan. A. B. (2023). International standard growth charts overestimate stunting prevalence in Nabire and Jakarta, Indonesia, compared to the Indonesian national growth chart. Clinical Pediatric Endocrinology, 32(2), 82-89. doi: https://doi.org/10.1297/cpe.2022-0047

Idris., Nursiah, A., Fatmawati., & Syarif, I. (2023). Indeks masa tubuh pada anak usia 6-12 tahun di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Kesehatan, 5(1), 139-146, 2023, doi: 10.36590/jika.v5i1.500

Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2018). Buku saku pemantauan status gizi tahun 2017. Kementerian Kesehatan. Indonesia,

Kementrian Kesehatan Republik Indonesia [Indonesian Ministry of Health]. (2019). Laporan Nasional riskesdas 2018 [Basic health research report 2018]. https://repository.badankebijakan.kemkes.go.id/id/eprint/3514/ (Accessed January. 19, 20234).

Kushargina, R., & Dainy, N. C. (2021). Studi cross-sectional: Hubungan lokasi sekolah (pedesan dan perkotaan) dengan status gizi murid sekolah dasar. Jurnal Riset Gizi, 9(1), 33-37.

Liberali, R., Kupek, E., & Assis, M. A. A. (2020). Dietary patterns and childhood obesity risk: a systematic review. Child Obes, 16(2), 70-85. doi: https://doi.org/10.1089/chi.2019.0059

Lee, J. H., Kim, S. K., Lee, E. K., Ahn, M. B., Kim, S. H., Cho, W. K., Cho, K. S., Jung, M. H., & Suh, B. K. (2018). Factors affecting height velocity in normal prepubertal children. Annals of Pediatric Endocrinology & Metabolism, 23(3), 148-153, doi: https://doi.org/10.6065/apem.2018.23.3.148

Mertens, A., Benjamin-Chung, J., Colford, J. M., Hubbard, A. E., van der Laan, M. J., Coyle, J., Sofrygin, O., Cai, W., Jilek, W., Rosete, S., Nguyen, A., Pokpongkiat, N. N., Djajadi, S., Seth, A., Jung, E., Chung, E., Malenica, I., Hejazi, N., Li, H., & Arnold, B. F. (2023). Child wasting and concurrent stunting in low- and middle-income countries. Nature, 621(7979), 558-567, doi: https://doi.org/10.1038/s41586-023-06480-z

Mita, Fradianto, I. ., Yulanda, N. A., Maulana, M. A., Fauzan, S., Fujiana, F., & Rahmah, R. G. N. . (2024). Edukasi makanan sehat untuk mencegah gizi kurang pada anak sekolah dasar. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(2), 420-425. https://doi.org/10.20956/pa.v8i2.25390

Muchtar, F., Rezeki, S., & Hastian. (2022). Pengukuran dan penilaian status gizi anak usia sekolah menggunakan indeks massa tubuh menurut umur. Abdi Masyarakat, 4(2),1-5, doi: http://dx.doi.org/10.58258/abdi.v4i2.4098

Nurwanti, E., Hadi, H., Chang, J. S., Chao, J.C., Paramashanti, B. A., Gittelsohn, J., & Bai, C. H. (2019). Rural-urban differences in dietary behavior and obesity: results of the Riskesdas study in 10-18-year-old Indonesian children and adolescents. Nutrients. 11(11), 1-14, doi: https://doi.org/10.3390/nu11112813

NTB Satu Data. (2022). Cakupan pelayanan kesehatan peserta didik SD/MI, SMP/MTs, SMA/MA, dan usia pendidikan dasar NTB. Cakupan Pelayanan Kesehatan Peserta Didik SD_MI, SMP_MTS dan SMA_MA Prov NTB 2021 - Cakupan Pelayanan Kesehatan Peserta Didik SD/MI, SMP/MTs, SMA/MA dan Usia Pendidikan dasar di NTB | Satu Data NTB (ntbprov.go.id)(accessed Jan. 18, 2024)

Oktaviani, S., Mizutani, M., Nishide, R., & Tanimura, S. (2023). Factors associated with overweight/obesity of children aged 6–12 years in Indonesia. BMC Pediatr, 23(484), 1-11, doi: https://doi.org/10.1186/s12887-023-04321-6

Pulungan, A. B., Julia, M., Batubara, J. R., & Hermanussen, M. (2018). Indonesian national synthetic growth charts, Acta Sci Paediatr, 1(1), 20-34

Santoso, R. D., & Wahjuni, E. S. (2022). Survei status gizi siswa kelas II SD negeri Se-kecamatan Labang. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan. 10(1), 191-197

Siahaan, M. F., Rahmatika, A., & Nadhiroh, S. R. (2023). Literature Review: Food supplement intervention to increase ZScore height for age in stunting children. Amerta Nutrition, 7(1), 154-160

Syahrul, S., Kimura, R., Tsuda, A., Susanto, T., Saito, R., & Ahmad, F. (2016). Prevalence of underweight and overweight among school-aged children and its association with children's sociodemographic and lifestyle in Indonesia. International Journal of Nursing Sciences, 3(2), 169-177, doi: https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2016.04.004

Waruis, A., Maureen, I. P., & Nova, H. K. (2015). Hubungan antara asupam energi dan zat gizi makro dengan satus gizi pada pelajar SMP Negeri 13 Kota Manado. Jurnal Ilmiah Farmasi UNSTRAT, 4(4), 303-308, doi: 10.35799/pha.4.2015.10235

Wit, J. M., Himes, J. H., Buuren, S.V., Donna, M., Denno, D. M., & Suchdev, P. S. (2017). Practical application of linear growth measurements in clinical research in low- and middle-income countries. Horm Res Paediatr, 88(1), 79-90, doi: https://doi.org/10.1159/000456007

World Health Organization. (2007). Growth Reference Data for 5-19 years. https://www.who.int/tools/growth-reference-data-for-5to19-years (accessed January. 5, 2024)

World Health Organization. (2021). Levels and trends in child malnutrition: UNICEF/WHO/The World Bank Group joint child malnutrition estimates—key findings of the 2021 edition. https://iris.who.int/handle/10665/341135 (Accessed January. 18, 2024)

World Health Organization. (2023). Malnutrition. Update 20 December 2023, , https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/malnutrition. (accessed December 24, 2023)

Yirga, A. A., Mwambi, H.G., Ayele, D.G., & Melesse, S. F. ((2019). Factors affecting child malnutrition in Ethiopia. African Health Sciences, 19(2), 1897-1909, doi: https://doi.org/10.4314%2Fahs.v19i2.13

Zsakai, A., Annar, D., Koronczai, B., Molnar, K., Varro, P., Toth, E., Szarvas, S., Tauber, T., Karkus, Z., Varnai, D., & Muzsnai, A. (2023). A new monitoring system for nutritional status assessment in children at home. Scientific Reports, 13(1), 1-7, doi: https://doi.org/10.1038/s41598-023-30998-x

Downloads

Published

2024-07-19

How to Cite

Rosyunita, R., Rahim, A. R., Hasbi, N., & Parwata, W. S. S. (2024). IDENTIFIKASI TUMBUH KEMBANG SISWA SEKOLAH ANAK TANGGUH BERDASARKAN PENGUKURAN BERAT DAN TINGGI BADAN. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(3), 492-500. https://doi.org/10.20956/pa.v8i3.32858