Strategy of The Teacher in Applying The 2013 Curriculum to Students' Social Attitude

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34050/elsjish.v5i2.21016

Keywords:

Teacher Strategy, Curriculum 2013, Attitude, Social

Abstract

The aims of this study are to determine the strategies used by teachers at State Elementary School 2 Wameo in developing students' social attitudes and  to determine the factors that shape students' positive social attitudes. This research is a field study with a qualitative method, with data collection through observation, interviews, and documentation. The research findings show that the teacher's strategy begins with an explanation of the value of skills and approaches with students, followed by the implementation of the 2013 curriculum as a whole, and finally the teacher fosters social attitudes by providing interesting learning in the classroom. The factors for the formation of students' social attitudes. Internally, the supporting factor is that students can understand social attitudes and teachers in presenting interesting learning in the classroom. The inhibiting factor is the family, such as the lack of parental attention and supervision of students at home.

Author Biography

Muhamad Nur Intan Ode, Universitas muhammadiyah Buton

Saya Merupakan salah satu Dosen Tetap di Universitas Muhammadiyah Buton

References

Annisa Sahabari. (2022). Strategi Guru PPKN dalam Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik melalui Pembelajaran Daring di SMA Negeri 16 Surabaya. Kajian Moal Dan Kewarganegaraan, 10, 196–210.

Arif, M., & Rahmayanti, Jesica Dwi, F. D. (2021). Penanaman Karakter Peduli Sosial Pada Siswa Sekolah Dasar. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 289–308. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.802

Efendi, R., & Marta, E. (2020). Pelatihan Pengembangan Peran Guru Dalam Membentuk Sikap Sosial Siswa Melalui Mata Pelajaran Ips Bagi Guru-Guru Sekolah Dasar Kelas Rendah. Jurnal Masyarakat Negeri, 1, 17–21.

Febria Syabatini, R. P. (2020). Penanaman Sikap Sosial Siswa melalui Pembelajaran IPS pada Kelas VIII SMPN 3 Rokan IV Koto. Jurnal Pendidikan IPS, 01(01), 44–53.

Fithriyana, A. (2020). Strategi Guru Bk Dalam Menumbuhkan Sikap. Jurnal Fokus Konseling, 6(2), 75–85.

Hadi, S. (2011). Pembelajaran Sosial Emosional Sebagai Dasar Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Teknodik, 15(2), 227–240.

Hasna, S., Firdaus, A. R., & Dewi, D. A. (2021). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Jiwa Nasionalisme Peserta Didik melalui Pembelajaran Pkn. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4970–4979.

Laili, Hendra Harmi, Eka Yanuarti, A. K. (2020). Implementasi Pendidikan Multikultural untuk Menumbuhkan Karakter Toleransi Peserta Didik di SDN 1 Guntung Manggis Banjarbaru. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(2), 5–24.

Leo Pratama dkk. (2019). Strategi Guru PAI dalam Meningkatkan Religius Siswa Di SDN 08 Rejang Lebong. Strategi Guru PAI, 27–49.

Mohamad Aso Samsudin, & Ukhtul Iffah. (2020). Menumbuhkan Sikap Sosial Dan Spiritual Siswa Di Sekolah. Edupedia, 4(2), 59–69.

Mulia, A. T., & Iswandhiari, W. (2019). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kompetensi Sikap Sosial Siswa di SMA Negeri 1 Benai. AL-HIKMAH (Jurnal), 1(2), 98–108.

Munif, M., Rozi, F., & Yusrohlana, S. (2021). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa melalui Nilai-nilai Kejujuran. Fondatia, 5(2), 163–179.

Nurdyansah, F. T. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Aktif Terhadap Hasil Belajar Madrasah Obtiaiyah. Jurnal Pendidikan, 3(1), 929–930.

Rosdiana, M., & Kurniawan, M. R. (2019). Strategi Guru Dalam Pengembangan Karakter Disiplin Siswa Sd Muhammadiyah Blawong 1 Jetis Bantul Yogyakarta. 1–11.

Semadi, Y. P. (2020). Upaya Menumbuhkan Sikap Siswa Terhadap Pembelajaran Sastra Indonesia Di Kelas Xii Smk Negeri 1 Sukawati. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Seni, 9(November).

Sholihin, M. F., Saputri Tini Hakim, M., & Zaenul Fitri, A. (2021). Pengembangan Kecerdasan Emosional Siswa: Strategi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembelajaran Berbasis Alam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 168–184.

Syahrial, S., Kurniawan, A. R., Alirmansyah, A., & Alazi, A. (2019). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Nilai Kebersamaan pada Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(2), 232–244.

Tude Nugraha Mahantara, I W. Santyasa, N. K. R. (2017). Strategi Pembelajaran Guru Fisika : Analisis Berdasarkan Kompetensi Siswa Kelas XI. 7(2), 120–130.

Weda, S., Rahman, F., Samad, I. A., Gunawan, F., & Fitriani, S. S. (2022). How Millennials Can Promote Social Harmony through Intercultural Communication at Higher Education. Randwick International of Social Science Journal, 3(1), 231-243.

Yantoro, Y. (2020). Strategi Pengelolaan Kelas Yang Efektif Dalam Menumbuhkan Sikap Disiplin Siswa. Jurnal Muara Pendidikan, 5(1), 586–592.

Zulkarnain, Z., & Montessori, M. (2019). Upaya Guru dalam Membina Sikap Sosial Siswa. Journal of Civic Education, 2(4), 270–275.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.